Fatiha Sure’sinin Sırları
düşünüldüğünde Fatiha Suresinin Mucez (özet) Olmasına Rağmen Sekiz Temel Meseleyi İçerdiğini Görürsün. “rahman Ve Rahim Olan Allah’ın Adıyla” Ayeti, İlahi Zattan Haber Vermektedir. “rahman Ve Rahimdir” Ayeti, Allah’a Özgü Bir Sıfatı Bildirmektedir. Bunların Allah’a Özgü Oluşu Şöyledir: Rahman Ve Rahim Sıfatları, İlim, İrade Ve Bunun Gibi Diğer Sıfatları Çağrıştırırlar, Sonra Yaratılanlara-ki Bunlar Rahmet Edilenlerdir- Taalluk Ederler.
yaratılanlara Taallukları, Onları Allah’a Alıştıran, O’na Teşvik Eden Ve O’na İtaate Yönlendiren Bir Taalluktur, Gadab Sıfatı –şayet Rahim Sıfatının Yerine Zikredecek Olsaydı- Gibi Değildir. Çünkü Gadab Sıfatı Üzer, Korkutur, Kalbi Sıkıştırır Ve Ona Ferahlık Vermez.
“alemlerin Rabb’ine Hamd Olsun” Ayeti, İki Şeyi İçermektedir. Birincisi: Hamdın Aslı Şükürdür. Bu İse Doğru Yolun Başı Ve Adeta Yarısıdır. Çünkü Ameli İman, İki Parçadır; Yarısı Sabır, Diğer Yarısı Da Şükürdür. Şükrün Sabra Üstünlüğü, Rahmetin Gadaba Üstünlüğü Gibidir. Çünkü Şükür, Ferahlama, Şevk Titreşimi Ve Muhabbet Ruhundan Kaynaklanmaktadır.
ikinci Defa “rahman Ve Rahimdir” Ayeti, Söz Konusu Sıfata Bir Kez Daha İşarettir. Onun Tekrar Olduğunu Zannetme, Kur’an’da Asla Tekrar Yoktur. Çünkü Tekrarın Tanımı, İlave Bir Fayda İçermeyendir. Rahmetin, “âlemler” Söylendikten Sonra Ve “din Günün Maliki” Söylenmeden Önce Dile Getirilmesi, Rahmet Sahasının Üstünlüğüne İki Büyük Faydayı İçermektedir. Birincisi, âlemlerin Rabb’inin Yaratmasına Yöneliktir. Çünkü Allah, âlemlerden Her Birini Türlerinin En Mükemmeli Ve En Üstününde Yaratmış Ve Ona İhtiyaç Duyduğu Her Şeyi Vermiştir.
allah’ın Yarattığı âlemlerden Biri Hayvanlar âlemidir. Hayvanların En Küçüğü Sivrisinek, Sinek, Örümcek Ve Arıdır. Sivrisineklere Bak, Allah Onun Organlarını Nasıl Yaratmıştır! Filde Yarattığı Organların Hepsini Onda Da Yaratmış, Hatta Onda Uzun Ve Başı Keskin Bir Hortum Yaratmıştır. Sonra İnsan Kanını Emmeye Varıncaya Dek Onu Gıdasına Ulaştırmıştır. Bu Nedenle Sivrisinekteki Hortumun Dikildiğini Ve O Boşluktan Gıda Emdiğini Görürsün. Allah Onda, Kovulduğunda Kaçabilmesi İçin İki Kanat Yaratmıştır. Sineğe Bak Allah Onun Organlarını Yaratmış, İki Gözbebeğini Göz Kapağı Olmaksızın Açık Olarak Yaratmıştır! Çünkü Onun Kafası İki Göz Kapağını Taşıyamaz. Göz Kapağına İhtiyaç Duyulmasının Nedeni, Gözbebeğine İlişen Rahatsızlık Ve Tozlardan Onu Parlatmaktır. Bak Allah Nasıl Ona Gözkapağı Yerine Fazladan İki El Vermiştir. Onun Dört Ayaktan Başka Fazladan İki Eli Vardır. Yere Konduğunda Göz Bebeklerini İki Eliyle Temizleyip Tozlardan Parlattığını Görürsün. Bak! Allah Nasıl Da Onu Bu Şeklin Özelliğine Ulaştırmıştır!
işte Bu, Allah’ın İşinin Ve Kullarına Lütfu Ve Rahmetinin İlginçliklerinden Bir Örnektir. Kuşkusuz Daha Aşağıda Olan Daha Üstte Olana Delildir. Bu İlginçliklerin Uzun Ömürlerde Kökenine İnilmesi Mümkün Değildir. Yani İnsan Oğlunun Bunlardan Keşfettikleri, Keşfetmediklerine Ve Yalnızca Allah Ve Meleklerin Bildiklerine Oranla Azdır.
şimdi Amaca Dönelim: Maksadımız âlemlerin Yaratılmasındaki Rahmet Örneklerine Dikkat Çekmektir. Bu Maksadın “din Gününün (kıyametin) Maliki” Ayetiyle İlişkisi İse İbadet Karşılığında, Ahirette Her Kişiye Yaptıklarının Karşılığı Verilecek Günde Ebedi Bir Sultanla Nimetlendirme Esnasındaki Rahmete İşaret Etmektedir. Kastedilen Şudur: Kur’an’da Tekrar Yoktur. Şayet Kur’an’da İlk Bakışta Tekrar Olan Bir Şey Görürsen Tekrarında İlave Bir Yararın (anlamın) Bulunduğunu Anlayabilmen İçin Onun Öncesine Ve Sonrasına Bak.
“din Gününün (kıyametin) Maliki” Ayeti, Ahirete İşaret Etmektedir. Ahiret Temel Akidelerden Biridir. Bunun Yanı Ayet “melik” Ve “malik”in Anlamına İşaret Etmektedir Ki Bunlar Celal Sıfatlarındandır.
“yalnızca Sana İbadet Ederiz” Ayeti, İki Büyük Esas İçermektedir. Birincisi: İhlâsla, Sadece Allah’a Adanarak Yapılan İbadet, Sırat-ı Müstakimin (doğru Yolun) Ruhudur. İkincisi: Allah’tan Başka Hiçbir Şeyin İbadeti Hak Etmediğine İnanmak Ki Bu Tevhit İnancının Özüdür. Bu Da Güç Ve Kudret İddiasından Uzak Durmakla, Allah’ın Bütün Fiillerde Biricik Olduğunun Ve Kulun O’nun Yardımı Olmaksızın Kendi Başına Kalamayacağını Bilmekle Olur. Şu Halde “yalnızca Sana İbadet Ederiz” Ayeti, Nefsi İbadet Ve İhlâsla Süslemeye İşaret Etmektedir.
“yalnızca Senden Yardım Dileriz” Ayeti, Nefsin Şirkten, Güç Ve Kudret İddiasına Yönelmekten Arındırılmasına İşaret Etmektedir. Doğru Yola Girmenin Dayanağı İki Kısımdır. Birincisi, Gereksiz Şeylerden Arınma, İkincisi İse Gerekli Şeylerin Elde Edilmesiyle Süslenmedir. İşte Bu İkisini Fatiha Suresindeki İki Ayet İçermektedir.
“bizi Doğru Yola Eriştir” Ayeti, İstek Ve Duadır Ki Bu İbadetin Özüdür.
“nimet Verdiklerinin Yoluna, Azdırdıklarının Yoluna Değil” Ayeti İse Allah’ın Dostlarına Verdiği Nimeti Ve Düşmanlarına Karşı Garez Ve Gazabını Hatırlatmadır. Bunun Amacı, Bütün Samimiyetle Ümit Ve Korku Nasihati Almandır.
fatiha Suresi Bütün Cennet Kapılarının Anahtarı
burada Bir İnceliğe Dikkat Çekeceğiz. Bu Amaçla Deriz Ki: Bu Sure, Kur’an’ın Açılışı Ve Cennetin Açacağıdır. Cennetin Açacağıdır, Çünkü Cennet Kapıları Sekizdir Ve Fatiha’nın Anlamları Da Sekize Dönmektedir.
bu Yazımız Hayykitap Tarafından Yayınlanan, İmamı Gazali’nin “kur’an’ın Cevherleri Kitabından Alıntıdır.
allah'ın Sevgili Kulu Olmak Zor Değil...
hayatı Anlamamız Kasıtlı Olarak Zorlaştırıldı. Yüzlerce Yıldır Hayatın Hakiki Anlamını Açıklayan Kitaplar Artık Pek Okunmuyor. Sanıyoruz Ki Hayat Çok Karmaşık Ve Biz Ne Kadar Çabalarsak Çabalayalım Bu İşin İçinden Çıkmayız. Oysa Yıllar Önce De Bu Anlamlar Aynıydı Bugün De. Teknoloji Sadece Hızımızı Artırmakla Kalmadı, Kainatın Ve Vücudumuzun Bütünlüğünü De Parçaladı. Bugün Mutlu Olabilmemiz İçin Kendi Hayatımızı Yeniden Bütünlememiz, Tevhid Anlayışının Yapı Taşlarını Olan Anlamları Temizlememiz Gerekiyor.
kalplerimizin Temizliğine Kur’an-ı Kerim’i En Çok Sevdiren Ayetler İle, “kur’an’ın Cevherleri” Kitabı İle Başlamaya Ne Dersiniz? Hayykitapın "herkes İçin Tasavvuf" Sersinin İlk Kitabı Olan, İmamı Gazali’nin "kur’an’ın Cevherleri" Kitabı İle Ayrıntılı Bilgiye Www.hayykitap.com İnternet Adresinden Ulaşabilirsiniz.
düşünüldüğünde Fatiha Suresinin Mucez (özet) Olmasına Rağmen Sekiz Temel Meseleyi İçerdiğini Görürsün. “rahman Ve Rahim Olan Allah’ın Adıyla” Ayeti, İlahi Zattan Haber Vermektedir. “rahman Ve Rahimdir” Ayeti, Allah’a Özgü Bir Sıfatı Bildirmektedir. Bunların Allah’a Özgü Oluşu Şöyledir: Rahman Ve Rahim Sıfatları, İlim, İrade Ve Bunun Gibi Diğer Sıfatları Çağrıştırırlar, Sonra Yaratılanlara-ki Bunlar Rahmet Edilenlerdir- Taalluk Ederler.
yaratılanlara Taallukları, Onları Allah’a Alıştıran, O’na Teşvik Eden Ve O’na İtaate Yönlendiren Bir Taalluktur, Gadab Sıfatı –şayet Rahim Sıfatının Yerine Zikredecek Olsaydı- Gibi Değildir. Çünkü Gadab Sıfatı Üzer, Korkutur, Kalbi Sıkıştırır Ve Ona Ferahlık Vermez.
“alemlerin Rabb’ine Hamd Olsun” Ayeti, İki Şeyi İçermektedir. Birincisi: Hamdın Aslı Şükürdür. Bu İse Doğru Yolun Başı Ve Adeta Yarısıdır. Çünkü Ameli İman, İki Parçadır; Yarısı Sabır, Diğer Yarısı Da Şükürdür. Şükrün Sabra Üstünlüğü, Rahmetin Gadaba Üstünlüğü Gibidir. Çünkü Şükür, Ferahlama, Şevk Titreşimi Ve Muhabbet Ruhundan Kaynaklanmaktadır.
ikinci Defa “rahman Ve Rahimdir” Ayeti, Söz Konusu Sıfata Bir Kez Daha İşarettir. Onun Tekrar Olduğunu Zannetme, Kur’an’da Asla Tekrar Yoktur. Çünkü Tekrarın Tanımı, İlave Bir Fayda İçermeyendir. Rahmetin, “âlemler” Söylendikten Sonra Ve “din Günün Maliki” Söylenmeden Önce Dile Getirilmesi, Rahmet Sahasının Üstünlüğüne İki Büyük Faydayı İçermektedir. Birincisi, âlemlerin Rabb’inin Yaratmasına Yöneliktir. Çünkü Allah, âlemlerden Her Birini Türlerinin En Mükemmeli Ve En Üstününde Yaratmış Ve Ona İhtiyaç Duyduğu Her Şeyi Vermiştir.
allah’ın Yarattığı âlemlerden Biri Hayvanlar âlemidir. Hayvanların En Küçüğü Sivrisinek, Sinek, Örümcek Ve Arıdır. Sivrisineklere Bak, Allah Onun Organlarını Nasıl Yaratmıştır! Filde Yarattığı Organların Hepsini Onda Da Yaratmış, Hatta Onda Uzun Ve Başı Keskin Bir Hortum Yaratmıştır. Sonra İnsan Kanını Emmeye Varıncaya Dek Onu Gıdasına Ulaştırmıştır. Bu Nedenle Sivrisinekteki Hortumun Dikildiğini Ve O Boşluktan Gıda Emdiğini Görürsün. Allah Onda, Kovulduğunda Kaçabilmesi İçin İki Kanat Yaratmıştır. Sineğe Bak Allah Onun Organlarını Yaratmış, İki Gözbebeğini Göz Kapağı Olmaksızın Açık Olarak Yaratmıştır! Çünkü Onun Kafası İki Göz Kapağını Taşıyamaz. Göz Kapağına İhtiyaç Duyulmasının Nedeni, Gözbebeğine İlişen Rahatsızlık Ve Tozlardan Onu Parlatmaktır. Bak Allah Nasıl Ona Gözkapağı Yerine Fazladan İki El Vermiştir. Onun Dört Ayaktan Başka Fazladan İki Eli Vardır. Yere Konduğunda Göz Bebeklerini İki Eliyle Temizleyip Tozlardan Parlattığını Görürsün. Bak! Allah Nasıl Da Onu Bu Şeklin Özelliğine Ulaştırmıştır!
işte Bu, Allah’ın İşinin Ve Kullarına Lütfu Ve Rahmetinin İlginçliklerinden Bir Örnektir. Kuşkusuz Daha Aşağıda Olan Daha Üstte Olana Delildir. Bu İlginçliklerin Uzun Ömürlerde Kökenine İnilmesi Mümkün Değildir. Yani İnsan Oğlunun Bunlardan Keşfettikleri, Keşfetmediklerine Ve Yalnızca Allah Ve Meleklerin Bildiklerine Oranla Azdır.
şimdi Amaca Dönelim: Maksadımız âlemlerin Yaratılmasındaki Rahmet Örneklerine Dikkat Çekmektir. Bu Maksadın “din Gününün (kıyametin) Maliki” Ayetiyle İlişkisi İse İbadet Karşılığında, Ahirette Her Kişiye Yaptıklarının Karşılığı Verilecek Günde Ebedi Bir Sultanla Nimetlendirme Esnasındaki Rahmete İşaret Etmektedir. Kastedilen Şudur: Kur’an’da Tekrar Yoktur. Şayet Kur’an’da İlk Bakışta Tekrar Olan Bir Şey Görürsen Tekrarında İlave Bir Yararın (anlamın) Bulunduğunu Anlayabilmen İçin Onun Öncesine Ve Sonrasına Bak.
“din Gününün (kıyametin) Maliki” Ayeti, Ahirete İşaret Etmektedir. Ahiret Temel Akidelerden Biridir. Bunun Yanı Ayet “melik” Ve “malik”in Anlamına İşaret Etmektedir Ki Bunlar Celal Sıfatlarındandır.
“yalnızca Sana İbadet Ederiz” Ayeti, İki Büyük Esas İçermektedir. Birincisi: İhlâsla, Sadece Allah’a Adanarak Yapılan İbadet, Sırat-ı Müstakimin (doğru Yolun) Ruhudur. İkincisi: Allah’tan Başka Hiçbir Şeyin İbadeti Hak Etmediğine İnanmak Ki Bu Tevhit İnancının Özüdür. Bu Da Güç Ve Kudret İddiasından Uzak Durmakla, Allah’ın Bütün Fiillerde Biricik Olduğunun Ve Kulun O’nun Yardımı Olmaksızın Kendi Başına Kalamayacağını Bilmekle Olur. Şu Halde “yalnızca Sana İbadet Ederiz” Ayeti, Nefsi İbadet Ve İhlâsla Süslemeye İşaret Etmektedir.
“yalnızca Senden Yardım Dileriz” Ayeti, Nefsin Şirkten, Güç Ve Kudret İddiasına Yönelmekten Arındırılmasına İşaret Etmektedir. Doğru Yola Girmenin Dayanağı İki Kısımdır. Birincisi, Gereksiz Şeylerden Arınma, İkincisi İse Gerekli Şeylerin Elde Edilmesiyle Süslenmedir. İşte Bu İkisini Fatiha Suresindeki İki Ayet İçermektedir.
“bizi Doğru Yola Eriştir” Ayeti, İstek Ve Duadır Ki Bu İbadetin Özüdür.
“nimet Verdiklerinin Yoluna, Azdırdıklarının Yoluna Değil” Ayeti İse Allah’ın Dostlarına Verdiği Nimeti Ve Düşmanlarına Karşı Garez Ve Gazabını Hatırlatmadır. Bunun Amacı, Bütün Samimiyetle Ümit Ve Korku Nasihati Almandır.
fatiha Suresi Bütün Cennet Kapılarının Anahtarı
burada Bir İnceliğe Dikkat Çekeceğiz. Bu Amaçla Deriz Ki: Bu Sure, Kur’an’ın Açılışı Ve Cennetin Açacağıdır. Cennetin Açacağıdır, Çünkü Cennet Kapıları Sekizdir Ve Fatiha’nın Anlamları Da Sekize Dönmektedir.
bu Yazımız Hayykitap Tarafından Yayınlanan, İmamı Gazali’nin “kur’an’ın Cevherleri Kitabından Alıntıdır.
allah'ın Sevgili Kulu Olmak Zor Değil...
hayatı Anlamamız Kasıtlı Olarak Zorlaştırıldı. Yüzlerce Yıldır Hayatın Hakiki Anlamını Açıklayan Kitaplar Artık Pek Okunmuyor. Sanıyoruz Ki Hayat Çok Karmaşık Ve Biz Ne Kadar Çabalarsak Çabalayalım Bu İşin İçinden Çıkmayız. Oysa Yıllar Önce De Bu Anlamlar Aynıydı Bugün De. Teknoloji Sadece Hızımızı Artırmakla Kalmadı, Kainatın Ve Vücudumuzun Bütünlüğünü De Parçaladı. Bugün Mutlu Olabilmemiz İçin Kendi Hayatımızı Yeniden Bütünlememiz, Tevhid Anlayışının Yapı Taşlarını Olan Anlamları Temizlememiz Gerekiyor.
kalplerimizin Temizliğine Kur’an-ı Kerim’i En Çok Sevdiren Ayetler İle, “kur’an’ın Cevherleri” Kitabı İle Başlamaya Ne Dersiniz? Hayykitapın "herkes İçin Tasavvuf" Sersinin İlk Kitabı Olan, İmamı Gazali’nin "kur’an’ın Cevherleri" Kitabı İle Ayrıntılı Bilgiye Www.hayykitap.com İnternet Adresinden Ulaşabilirsiniz.