C
cendere
Ziyaretçi
Resûl-i Ekrem Efendimiz'in Medine'yi Teşriflerinin İkinci Senesinden İtibaren Meşrû Kılınan 'kurban'ı Kimler Kesmeli? Peygamber Efendimiz'in Bu Konudaki Sözleri Nedir?
ahmet Şahin'in Yazısı
bana Kurban Gerekip Gerekmediğini Nasıl Anlayabilirim?
soru: Kurban Konusunda Bu Sene Zorlanacağımı Düşünüyorum. Borçlanarak Da Olsa Kurban Almalı Mıyım? Yoksa Kurbanı İmkânı Müsait Olanlar Keser, Borçlanarak Kurban Almak Gerekmez Mi? Bana Kurban Gerekip Gerekmediğini Nasıl Anlayabilirim?
cevap: Resûl-i Ekrem Efendimiz'in Medine'yi Teşriflerinin İkinci Senesinden İtibaren Meşrû Kılınan Kurban, (hâli Vakti Yerinde Olan) Müslümanlar İçin Hanefi'ye Göre Vâcip, Diğer Mezheplere Göre Sünnet Olarak Kabul Edilmiş, Ekonomik Durumu Müsait Olduğu Hâlde Bu Mükellefiyetini Yerine Getirmeyenlerin Sevaptan Mahrumiyete Maruz Kalacaklarına Da Hadis-i Şerifte İşaret Edilerek Şöyle Buyrulmuştur:
"- Durumu Müsait Olduğu Halde Kurbanını Kesmeyen Namazgâhımıza Yaklaşmasın!" Çünkü Namazgâhta Kurbanını Kesenlere Verilen Sevaptan Ona Hisse Ayrılmaz Artık.
bu İkaz Sebebiyle Hanefî âlimleri, Kurban Kesmenin Vâcip Olduğunu Bildirmişler, Durumu Müsait Olduğu Halde Kesmeyenlerin Vacibi Terk Etme Vebaline Maruz Kalacaklarına İşarette Bulunmuşlardır..
anlaşılan Odur Ki: "kim Kurban Aldığı Takdirde Geçimine Bir Sıkıntı Gelmeyecek, Normal İhtiyaçlarını Karşılamakta Bir Mahrumiyete Mâruz Kalmayacaksa, Ona Kurban Kesmek Gereklidir." Öyle İse İhtiyacından Artarak Beklemekte Olan Dört-beş Bin Lirasından Ayıracağı Kurban Parasıyla Kurban Mükellefiyetini Yerine Getirmeli, Ömür Boyu Bunun Mutluluk Ve Huzurunu Duymalıdır.
kurban Borçlusu Olup Olmadığını Bir De "kalbine Sor" Hadîsiyle İncelemek Mümkündür. Şöyle Ki: Resûl-i Ekrem Efendimiz:
"— Biri Sana Fetva Verse De Bir De Kalbine Sor!.." Mealinde Bir Hatırlatmada Bulunmuş, Böylece Hükmünü Kesinleştiremediğimiz Konularda (günahlarla Bozulmayan) Kalbin Kanaatine Bakılabileceğine İşarette Bulunmuştur.
öyle İse, Bir De Kalbimize Sormalıyız. O Zaman Kalbimiz Bize Cevap Verecek, Kurban Kesip Kesemeyeceğimize Dâir Bir Hükmün Vicdanımızda Oluştuğunu Anlayacağız. Bu Da Vicdani Bir Kanaat Olarak Rahatlamamıza Sebep Olacaktır.
kurbanın Hanefilerin Vacip Görüşüne Mukabil Diğer Mezheplerin Zenginlik Şartı Aranmaksızın Sünnet Olduğu Görüşü, Kurbanı Hafife Almaya Sebep Olmamalıdır. Çünkü Sünnetin Terk Edilmeyen (müekked) Kısmı Da Vacip Kuvvetinde Sayılmaktadır. Nitekim Efendimiz (sas) Hazretleri Medine'deki Hayatı Boyunca Hiçbir Bayramda Kurbanını İhmal Etmemiş, Hepsinde Kurban Kesme Titizliği Göstermiştir. Sözü Buraya Getirmişken Bir İnceliğe Daha İşarette Bulunalım İzin Verirseniz.
hanefi'de Kurban Zenginin Borcu Olduğundan, Aile İçinde Serveti Olan Zengin Şahısların Her Birinin Kendi Adına Kurban Kesmesi Vacip Olur. Bu Sebeple Aile İçinde Serveti Olmayan Birinin, "bu Sene De Kurbanı Benim Adıma Niyet Ederek Kesin" Demesine Gerek Olmaz. Çünkü Kurban Servet Sahibinin Borcudur. Serveti Olmayanın Borcu Yoktur Ki, Kurbanın Kendi Adına Kesilmesini İstesin. Borç Kiminse Ödeme De Ona Düşmektedir. Diğer Üç Mezhepte İse Sünnet Olan Kurban Ailenin Hepsine De Şamil Görülmüştür.
bütün Bunlardan Sonra Unutulmamalı Ki, Yoksul Ve Muhtaç İnsanlara Fazladan Kurban Göndermenin Sevabına Sınır Yoktur!. Çünkü Dünyada Yoksulların İhtiyaçlarını Karşılayanın, Allah Da Ahirette İhtiyaçlarını Karşılayacağı Müjdesini Vermekte, Ahirette Karşılanacak Bu İhtiyacın Değerini İse, Kimse Takdir Edememektedir. Öyle Olunca İmkân Sahiplerinin Gündeminden, İhtiyaç Sahiplerinin İstekleri Hiç Çıkmamalıdır...
a.sahin@zaman.com.tr
ahmet Şahin'in Yazısı
bana Kurban Gerekip Gerekmediğini Nasıl Anlayabilirim?
soru: Kurban Konusunda Bu Sene Zorlanacağımı Düşünüyorum. Borçlanarak Da Olsa Kurban Almalı Mıyım? Yoksa Kurbanı İmkânı Müsait Olanlar Keser, Borçlanarak Kurban Almak Gerekmez Mi? Bana Kurban Gerekip Gerekmediğini Nasıl Anlayabilirim?
cevap: Resûl-i Ekrem Efendimiz'in Medine'yi Teşriflerinin İkinci Senesinden İtibaren Meşrû Kılınan Kurban, (hâli Vakti Yerinde Olan) Müslümanlar İçin Hanefi'ye Göre Vâcip, Diğer Mezheplere Göre Sünnet Olarak Kabul Edilmiş, Ekonomik Durumu Müsait Olduğu Hâlde Bu Mükellefiyetini Yerine Getirmeyenlerin Sevaptan Mahrumiyete Maruz Kalacaklarına Da Hadis-i Şerifte İşaret Edilerek Şöyle Buyrulmuştur:
"- Durumu Müsait Olduğu Halde Kurbanını Kesmeyen Namazgâhımıza Yaklaşmasın!" Çünkü Namazgâhta Kurbanını Kesenlere Verilen Sevaptan Ona Hisse Ayrılmaz Artık.
bu İkaz Sebebiyle Hanefî âlimleri, Kurban Kesmenin Vâcip Olduğunu Bildirmişler, Durumu Müsait Olduğu Halde Kesmeyenlerin Vacibi Terk Etme Vebaline Maruz Kalacaklarına İşarette Bulunmuşlardır..
anlaşılan Odur Ki: "kim Kurban Aldığı Takdirde Geçimine Bir Sıkıntı Gelmeyecek, Normal İhtiyaçlarını Karşılamakta Bir Mahrumiyete Mâruz Kalmayacaksa, Ona Kurban Kesmek Gereklidir." Öyle İse İhtiyacından Artarak Beklemekte Olan Dört-beş Bin Lirasından Ayıracağı Kurban Parasıyla Kurban Mükellefiyetini Yerine Getirmeli, Ömür Boyu Bunun Mutluluk Ve Huzurunu Duymalıdır.
kurban Borçlusu Olup Olmadığını Bir De "kalbine Sor" Hadîsiyle İncelemek Mümkündür. Şöyle Ki: Resûl-i Ekrem Efendimiz:
"— Biri Sana Fetva Verse De Bir De Kalbine Sor!.." Mealinde Bir Hatırlatmada Bulunmuş, Böylece Hükmünü Kesinleştiremediğimiz Konularda (günahlarla Bozulmayan) Kalbin Kanaatine Bakılabileceğine İşarette Bulunmuştur.
öyle İse, Bir De Kalbimize Sormalıyız. O Zaman Kalbimiz Bize Cevap Verecek, Kurban Kesip Kesemeyeceğimize Dâir Bir Hükmün Vicdanımızda Oluştuğunu Anlayacağız. Bu Da Vicdani Bir Kanaat Olarak Rahatlamamıza Sebep Olacaktır.
kurbanın Hanefilerin Vacip Görüşüne Mukabil Diğer Mezheplerin Zenginlik Şartı Aranmaksızın Sünnet Olduğu Görüşü, Kurbanı Hafife Almaya Sebep Olmamalıdır. Çünkü Sünnetin Terk Edilmeyen (müekked) Kısmı Da Vacip Kuvvetinde Sayılmaktadır. Nitekim Efendimiz (sas) Hazretleri Medine'deki Hayatı Boyunca Hiçbir Bayramda Kurbanını İhmal Etmemiş, Hepsinde Kurban Kesme Titizliği Göstermiştir. Sözü Buraya Getirmişken Bir İnceliğe Daha İşarette Bulunalım İzin Verirseniz.
hanefi'de Kurban Zenginin Borcu Olduğundan, Aile İçinde Serveti Olan Zengin Şahısların Her Birinin Kendi Adına Kurban Kesmesi Vacip Olur. Bu Sebeple Aile İçinde Serveti Olmayan Birinin, "bu Sene De Kurbanı Benim Adıma Niyet Ederek Kesin" Demesine Gerek Olmaz. Çünkü Kurban Servet Sahibinin Borcudur. Serveti Olmayanın Borcu Yoktur Ki, Kurbanın Kendi Adına Kesilmesini İstesin. Borç Kiminse Ödeme De Ona Düşmektedir. Diğer Üç Mezhepte İse Sünnet Olan Kurban Ailenin Hepsine De Şamil Görülmüştür.
bütün Bunlardan Sonra Unutulmamalı Ki, Yoksul Ve Muhtaç İnsanlara Fazladan Kurban Göndermenin Sevabına Sınır Yoktur!. Çünkü Dünyada Yoksulların İhtiyaçlarını Karşılayanın, Allah Da Ahirette İhtiyaçlarını Karşılayacağı Müjdesini Vermekte, Ahirette Karşılanacak Bu İhtiyacın Değerini İse, Kimse Takdir Edememektedir. Öyle Olunca İmkân Sahiplerinin Gündeminden, İhtiyaç Sahiplerinin İstekleri Hiç Çıkmamalıdır...
a.sahin@zaman.com.tr