Masal sadece masal değildir

  • Konbuyu başlatan cendere
  • Başlangıç tarihi
C

cendere

Ziyaretçi
Aşye Kilimci'nin haberi

Masalcının yerini matbaanın, sinema ve çizgi filmin, TV ve bilgisayarın aldığı çağımızda çocuk olmak ne kadar zorsa, anne baba olmak da o kadar zorlaştı. Tılsım bozuldu ve gerçekler acı.

Çocuklarımıza kitap veriyoruz da niyeyse biz yetişkinler çocuk kitapları ve edebiyatı üstüne yazılmış kitapları görmezden geliyoruz. Kılavuzsuz yol alıyoruz, bildiğimizi sanıyoruz.Oysa asıl bilenlere kulak vermeliyiz. Hevesimiz az, bilenimiz çok, bahanemiz daha da çok. İşte size çocuğun okumasına kılavuzluk edip, bilgilendirecek, kitapsever ebeveyn olmanızı ve elinizin kitaba bilinçle ve daha çok düşmesini sağlayacak, esaslı üç yapıttan oluşan bir okuma şöleni; Kök Yayıncılık M.Ruhi Şirin'in çocuk edebiyatı üstüne üç kitabını aynı anda yayınladı. Üçlemeden Masal Atlası 1998'dekinden sonra ikinci baskı, Çocuk Edebiyatına Eleştirel Bir Bakış ve Çocuk Edebiyatı Kültürü ise yeni. Grafik uygulama Ekrem Musaoğlu ve Gürhan Erkal imzalı.

ÇOCUKLUĞUN TARİHİ

Yetişkinle çocuğun ayrımını TV sildi


Kitle iletişim araçlarının okuma alışkanlığına ve çocuk edebiyatına etkilerini eleştirel yaklaşımıyla değerlendirirken, değişen çocukluk ve değişen çocuk edebiyatını merkeze alan Mustafa Ruhi Şirin kitapları, ülkemizdeki çocuk edebiyat kültürü sisteminin nasıl kurulacağına dair de çok şey söylüyor. Okuma ve okumama alışkanlıklarını da değerlendiren yazar “Birşeyler hakkında az şey, her şey hakkında çok şey bilen ana babaları gibiler” diye tanımladığı günümüz çocuklarının, çocuk olmaktan çok, çağdaş yetişkinin kopyası olduğunu ileri sürüyor. Gutenberg Galaksisi diye nitelenen, yazılı kültüre dayalı enformasyonun yaygınlaşmasıyla tipografik insanın belirdiği dönemden bahsediliyor. Sözlü kültürün yoğunluğuna karşın çocuğu yazılı kültürün biçimlendirdiği, yetişkinin çocuktan uzaklaştığı, yeni çocukluğun yeni oyuncaklarının belirdiği, yazı yoğun kitaplar yanında tüm dünyadaki resimli kitapların da birbirinin aynı olduğu bir dönemdir bu.Tipografik çocuğun ortak sembolü kitaptı,masalcısını yitirince kitaplara yönelmişti, bu çocuğun masalcısı artık televizyon. Yetişkinle çocuğun ayrımını televizyon sildi.Matbaa öncesi ortak enformasyon dönemindeki gibi çocuk yeniden yetişkin dünyasına yakınlaştı. Enformatik çocuk ise bugün bilişim teknolojisine bağımlı.


Ülkemizin ve dünyanın çocuk edebiyatını didikleyen, bir kaleydoskoptan bakarcasına rengarenk ve ışıklı, içe ferahlık verircesine değerlendiren M.Ruhi Şirin imzalı 'Çocuk Edebiyatına Eleştirel Bir Bakış', çocukluğun tarihini, ülkelerin renklerinin kendi çocuk edebiyatlarına yansımasını, çocuk ve edebiyatının değişiminde etken medyayı, televizyonun çocuk ve yetişkini birbirine yaklaştıran dilini didikleyen, çocuk ve gençlik edebiyatımızın ne olup ne olmadığını herkesin anlayacağı şekilde anlatan, ufuk açıcı bir yapıt.

TILSIM NASIL BOZULDU?

Masal Atlası ise masal edebiyatı kültürü yazılarından oluşuyor. Teknik ve enformatik değerler üreten çağımızda bildik masalları savunma güçlüğüne karşın, Şirin bu güç işin altından hakkıyla kalkıyor. Çocuğa anlam katanın düş gücü olduğundan yola çıkarak, her şeyin sayıya vurulduğu, başarının satmak demek olduğu, masalcının yerini matbaanın, sinema ve çizgi filmin, TV ve bilgisayarın aldığı çağımızda çocuk olmanın sahiden zor olduğunun altını çizerek. Elbet ebeveyn olmanın da... Masal nasıl doğdu, anlatıcı kimdir, masalın büyük ve yetişkin için anlamı nedir, masalın ilk rönesansı ne zaman oldu, en yaman masalcılar kimler, masalın tılsımı nasıl bozuldu? sorularına verilen yanıtlardan oluşan atlas, çocuğun doğasındaki serüven tutkusunu masalla yaşadığını kitaba temel alırken, masalı öğrenme dersi veriyor. Medya sarmalındaki okuma alışkanlığımız temelli son kitabı yazar, otuz yılı aşkın çocuk edebiyatı serüveninin yol belgesi olarak niteliyor.

(Yeni Şafak)
 

Benzer konular

Üst