Aa Capella (ital.): Çalgı Eşliği Olmayan Koro.
accelerando (ital.): Hızlanarak.
adagio (ital.): Yavaş Tempo.
adagıetto (ital.): (1) “adagio” Tempoda Kısa Parça. (2) “adagio”dan Az Daha Hızlı Tempo
affettuoso (ital.): Taşkın Bir Duyguyla.
agile (ital.): Çabuk, Çevik.
agitato (ital.): Hızlı, Sarsıntılı, Heyecanlı.
akor (fran. Accord / İng. Chord): Aynı Anda Tınlamak Üzere “dikey” Olarak Yazılmış İkiden Fazla Ses. Aynı Terim, Çalgıların, Ses Yüksekliklerinin Birbiriyle Uyuşması Amacıyla (la=440) Titreşimini Tutacak Şekilde Düzenlenmesi İçin Kullanılır.
akordiyon: Hava Etkisiyle Ses Veren, Körüklü Ve Klavyeli Çalgı. Çoğunlukla Dans Orkestralarında Kullanılır.
akustik (fran. Acoustique/ İng. Acoustic): Sesle, Sesin Doğumu Özellikleri, Ulaşımı Ve Alımı İle Uğraşan Fizik Bilimi Kolu.
alla Marcia (ital.): Marş Temposunda, Marş Gibi.
alla Turca (ital.): Türk Müziği Benzerinde.
allegretto (ital.): “allegro”dan Daha Yavaş Tempo.
allegro (ital.): Önceleri Yalnız “mutlu” Ve “sevinçli” Anlamlarına Gelirdi. Günümüzde Hızlı Tempoyu Anlatmak İçin Kullanılır.
allemande: Almanya’da Doğan, 1550 Yıllarında Fransa’ya Geçen, Ağırca Tempoda Tören Dansı. Bu Dansın Karakteri 18. Yüzyılda Sanat Müziğinde Süitin Bölümlerinden Biri Olmuş, Başlangıçtaki Özellikleriyle Bağlılığı Azalmıştır.
alto (ital.): Kadın Ve Çocuk Seslerinin En Pes Olanı. Terim Aynı Alandaki Erkek Sesleri İçinde Kullanıldığı Gibi, Fransızcada “viyola” Karşılığı Olarak Ta Kullanılır. Alto Anahtarı Portenin Üçüncü Çizgisine Konan “do” Anahtarıdır.
amabile (ital.): Sevimli, Okşayıcı.
andante (ital.): “yörük” Anlamına Gelir. Orta Yavaşlıkta Tempo.
andantino (ital.) “andante”den Daha Hızlı.
animato (ital.): Canlı.
apassıonata (ital.): Tutkulu Bir Duyguyla.
arietta (ital.): Kısa Ve Küçük Arya.
armoni (fran. Harmonie) Akorların Kuruluşu, Türleri, Çevrilmesi, Bağlanması, Yürüyüşü Ve Melodi İlintileriyle Uğraşan Bilgi Kolu.
arpeggione: Gitar Ve Viyolonsel Arasında, Yaylı Ve Telli Bir Çalgı. 1823 Yılında Viyana’da G. Staufer Yapmıştır. Schubert Bu Çalgı İçin Aynı Adla Bilinen Sonatını Yazmıştır.
arpej (fran. Arpege / İtal. Arpegio): İtalyanca “arpeggiare” Kelimesinden , Arp Çalmak Anlamına. Süslemelerin Notalanışında, Bir Akorun Yanıbaşına Konan Dikey Ve Kıvrımlı Çizgi, Akor Seslerinin Birlikte Değil De, Birbiri Arkasından Çalınması Gerekeceğini Gösterir.
arya (ital. “aria” / Fransızca Ve İngilizce’de “air”: Bir Tür Şarkı. İnsan Sesi İçin Beste. Operalarda Genellikle Başvurulan Biçim. “aria Da Capo” Birinci Bölümü İkinciden Sonra Yeniden Söylemek Arya Biçimi. “aria Concertante – Konser Aryası”, “aria D’abilit – Şarkıcının Teknik Gösterisine Uygun Arya”, “aria Di Chiesa – Kilise Aryası”.
assai (ital.): Çok. (allegro Assai: Çok Hızlı. Largo Assai: Çok Yavaş Gibi).
a Tempo (ital.): İcrada Tempo Değişmesinden Sonra, Yeniden Önceki Tempoya Dönüş.
a Tonalite (fran.): Tonalite Dışı. Majör, Minör, Yada Başka Modal Dizilerle İlgisizliği Anlatan Terim. Bu Türlü Müziğin Başlıca Siması Sonradan Tonalite Dışı Yazıyı Kurallaştıran, Avusturyalı Besteci Arnold Schönberg’dir.
b
balalayka: Rus Halkının Ulusal Çalgılarından. Üçgen Biçimli, Uzun Boyunlu Ve Üç Telli.
ballad (fran. “ballade” / İtal. “balata”: 12. Yy.’da Güney İtalya Halkının Söylediği Kısa Dans Şarkısı. Daha Sonra, Ballad, Dans İle Bağlılığını Kaybetmiş, Romantik Yüzyılda Chopin, Liszt, Brahms Gibi Besteciler Piyano İçin Ballad’lar Yazmışlardır. Bugün Bu Terim Özellikle Halk Müziğinde, Aşk Şarkıları İçin Kullanılır.
bagatelle (fran.): Kelime Anlamı “boş, Önemsiz”. Hafif, Kısa Piyano Parçası Anlamına Gelir. Başka Çalgılar İçinde “bagatelle” Yazmış Besteciler Vardır.
banço (banjo): Çoğunlukla Amerikan Gezginci Halk Şarkıcılarının Kullandığı Beş, Yada Daha Çok Telli Çalgı. İlk Caz Orkestralarında Gitar Yerine Kullanılırdı.
bando (ital.): Nefes Ve Vurmalı Çalgılardan Kurulan, Çoğunlukla Törenlerde Kullanılan Çalgı Topluluğu. Bandolar, Genel Olarak Askeri Marş Çalarlar. Bugün Ya Bu Türlü Topluluklar İçin Doğrudan Doğruya Yazılmış, Yada Düzenlenmiş, Senfonik Müzik Çalan Bandolar Vardır.
barcarolle (fran.) Sandal Şarkısı. Genellikle Venedik Gondolcularının Söyledikleri Hafif Ve Durgun Parça.
bariton: Orta Kalınlıkta Erkek Sesi.
barok (fran.,ing.”baroque”: Müzik Alanında Barok Çağı 1550 Yıllarında Başlamış, 1600’den Sonra Yayılmış, Çağın Öbür Sanatlarındaki Renk Ve Süsleme Gösterişi, İtalyan Madrigalinin Kromatik Armonisinde, Venedikli Bestecilerin Birden Çok Koro İçin Yazdıkları Yapıtlarda Belirmiştir. Barok Eğilimlerine Uygun Müzik Yazmış Besteciler Arasında Gabrieli’ler, Schütz, Buxtehude, Bir Sınıra Kadar Bach, Haendel, Rameau Ve Lully Gösterilebilir.
bas, Basso: En Kalın Erkek Sesi.
basso Continuo: Sürekli Bas. 16. Yy. Sonlarında Klavsenci Veya Orgçuların Çok Ses Müziğine Eşlik Etmelerini Kolaylaştırmak Amacıyla Geliştirilmiş Kural.
bel Canto (ital.) Güzel Şarkı, Güzel Söyleyiş Anlamına Gelir. İtalyan Operasının Ses Gösterisine Ve Hançere Cambazlığına Dayanan Söyleme Üslubu.
bemol: Bir Notayı Yarım Aralık Pesleştiren İşaret.
berceuse (fran.): Ninni.
bis (fran.): Konserde Halkın İcracıdan Ek Parça Çalmasını İstemek İçin Kullandığı Kelime. Yerine “ Encore” Kelimesi De Kullanılır “yine” Anlamına Gelir. Notada “bis” Yazısı, Bir Bölümün Bir Kere Daha Çalınacağını Gösterir.
bolero: Bir Çeşit İspanyol Dansı. Üç Vuruşludur, Kastanyet Eşliğinde Oynanır. Bu Dansa Sanat Müziğinde De Rastlanmaktadır. En Ünlü Bolero, Ravel’in Yazdığı Aynı Adlı Orkestra Yapıtıdır.
bourree (fran.): Fransa’nın Auvergne Bölgesinden Doğma Şen Bir Dans. Dört Zamanlıdır. Barok Süitlerinde Kullanılmıştır.
buffo (ital.): Güldürücü. Operalarda Güldürücü Rollere Çıkan Şarkıcı.
burlesca (ital.): Güldürücü Alaycı Karakterli Bestelere Verilen Ad. Bach’ın “la Minör” Klavsen Partitasında Bu Adın İlk Kullanılışından Birine Rastlanılır.
c
cacophonie (fran.): Kakışma. Geleneksel Armoni Kurallarına Göre Uyumsuz Sayılan Nota Bileşimi.
cadenza (ital.): (kadans. Fran: Cadence. Alm: Kadenz) Latince “düşmek” Anlamına Gelen “cadere” Sözcüğünden. (1) Melodi Ve Armonide, Bir Dinlenme Noktasına Varış. (2) Yorumda, Düşüş Noktasına, Parçanın Ana Tonalitesine Varırken Çalınan Yada Söylenen Süslü, Gösterişli Geçit; Genellikle Konçertolarda Rastlanır.
camera (ital.): “oda” Anlamına Gelir. “sonata Da Camera”, Yada “concerto Da Camera”, Dindışı Niteliği Olan Çalgı Müziklerini Anlatmak İçin Kullanılan Terimlerdir. “sonata Da Camera”, Dürlü Dansların Art Arda Dizilmesi Bakımından Süite Benzer.
cantabile (ital.): Şarkı Söyler Gibi.
canto (ital.): Şarkı.
canzone (ital.): (1) Halk Şarkısı. (2) Çok Sesli Şarkı. (3) Yazı Bakımından Madrigali Andıran; İki Yada Üç Sesli Çalgı Müziği Parçası. Canzonetta: Kısa “ Canzone”.
capella (ital.): Bir Müzik Parçasını Seslendiren Türlü Çalgılardan Kurulu Topluluk.
capriccio (ital.): Başlangıçta Fuga Yazısına Dayanan Bir Türlü Çalgı Müziğini Tanıtması Bakımından “ricercar” Ve “fantasia” İle Aynı Anlama Gelirdi. Bugün Beklenmedik Etkiler Taşıyan “kaprisli” Besteler İçin Kullanılmaktadır.
cavatina (ital.): Daha Arık, Daha Gösterişsiz Bir Arya Türü.
celesta: Mekanizması Piyanoyu Andıran Klavyeli Küçük Çalgı. Alanı Orta”da” Dan Yukarı Dört Oktavdır.
chaconne (fran. İtalyancası Ciacona): İspanyol Kaynaklı Olduğu Sanılan Bir Dans. Aslında 4/4 Ölçüdedir. Sanat Müziğinde Kullanılışı, Pes Alanda Tekrarlanan ¾ Ölçüdeki Motif Üzerine Çeşitlemelere Dayanır. Passacaglia’ya Benzer.
coda (ital.): “kuyruk” Anlamındadır. Bir Bestenin Sonuna Konan Bitiş Bölümü.
courante (fran. İtalyancası Corrente): 16. Yy.’da Ortaya Çıkmış, Hızlı Tempoda, Üçlü Zaman Ölçüsünde Fransız Dansı.
credo (ital.): Dua.
crescendo: Sesi Gitgide Yükselterek.
çalgılama (fran. İngilizcesi: Instrumentation): Çalgıların Tını Nitelikleri, Ses Sınırları, Birbirleriyle Birleştiklerinde, Ne Türlü Sonuçların Ortaya Çıkabileceği Konusundaki Bilgilerin Tümü.
çeşitleme (fran. Variation): Bir Temanın, Bir Konunun, Bir Düşünün Değişikliklerle Tekrarlanması. Değişim, Ritm, Armoni Ve Melodide, Çoğu Kere Konunun Her Bir Tekrarında Bunlardan Yalnız Birinde Yapılır.
d
decrescendo (ital.): Gitgide Hafifleyerek Ve Ses Yoğunluğunu Düşürerek.
diapason (diyapazon): Yunanca’da Sekizinci Aralık Anlamına Gelir. Fransızca’da, Ses Uyulmamasında Kullanılan Ve “la” Sesini Veren Aracın Adı.
dissonance (fran.) Bak. Cacophonie…
divirtimento (ital. Fransızca Divertissement: (1) Operada Danslar Bölümü. (2) Çalgı Müziğinde, Danslar Dizisi. 18. Yy.’da Süit’den Çıkma Bir Biçim.
diyez (fran.diése, İng.sharp, Alm.kreuz) Bir Notayı Yarım Aralık Tizleştiren İşaret.
dolce (ital.): Tatlı Ve Yumuşak.
dolendo (ital.): Üzüntülü.
dönemsel Biçim (fran. Forme Cyclique): Sonat Biçiminde Yazılmış Yapıtlarda, İlk Bölümde Sunulan Konuların, Sonraki Bölümlerde De Kullanılması. Örnek: César Franck’ın “re Minör” Senfonisi.
dramma Der Musica (ital.): Müzikli Oyun. Opera.
duet, Duo: İki Ses İçin Müzik.
düzenleme (fran. Arrangement, Transcription): Bir Ortam İçin Yazılmış Bir Yapıtı Bir Başka Ortama Aktarmak. Örnek: Schubert’in Şarkılarını Liszt’in Piyano İçin Düzenlemesi… Bach’ın Org Yapıtlarını, Stoskovski’nin Orkestra İçin Düzenlemesi.
e
ensemble (fran.) Beraberlik, Topluluk.
eşlik (fran. Accompagnement): İnsan Sesi Yada Tek Çalgı İçin Yazılmış Yapıtlarda, Başlıca Ses Yada Seslere Yardımcı Durumda Olan Çalgı Bölümü.
etude (fran.): Çalışma Yada Terim Parçası. Bu Amaçla Yazılmış Pek Çok Parça, Anlatımla İlgili Bağımsızlıkları Yönünden, Başlı Başına Birer Sanat Yapıtı Değeri Taşımaktadır. Örnek: Chopin Veya Debussy’nin Piyano “étude”leri.
f
falsetto (ital.): Erkek Seslerinin Normal Alan Dışında Tiz, Kadın Sesine Benzer Sesler Çıkarmak Amacıyla Başvurdukları Yöntem.
fandango (isp.): Üç Zamanlı, Canlı, Gitar Ve Kastanyet Eşliğiyle Oynanan İspanyol Dansı.
fanfar (fran. Fanfare): Maden Çalgıların Çaldığı, Genellikle Şenliklerde Ve Törenlerde İlgi Çekmek İçin Kullanılan Müzik.
fantaisie (fran. İtalyanca:fantasia. Almacahantasiestück. İngilizce:fancy): Bağımsız Biçimli Parça. Başlangıçtaki Anlamına Göre, Bölüm Benzetmelerinin “imitation” Ların Önce Metot Kurallarına Uygun Olarak, Sonraları Kontrapunta Yazısında Daha Büyük Özgürlükle Yapıldığı Parçalar. 18. Yy’a Kadar Yazılmış “fantasie”ler, Bach’da En Kesin İlkelerini Bulan Fuga Yazısını Hazırlanmıştır.
frandole (fran.): Fransız Halk Dansı. Jig’e Benzer.
finale (ital.): Konçerto, Senfoni, Opera Gibi Uzun, Yada Çok Bölümlü Bir Bestenin Son Bölümü.
folia: Eski Portekiz Dansı.
forlana: Jig’e Benzer İtalyan Dansı.
forte (ital.): Güçlü.
fuga (lat. Fransızca: Fugue): Kontrapunta Yazısı Biçimlerinden Biri. Tema (yada, Başka Bir Deyişle Konu) Bir Seste Sunulur Ve Sonra Öbür Seste Birbiri Ardından Benzetiş Yoluyla Konuyu İzler. “fuga” Sözcüğü Latince’de “kaçmak” Anlamına Gelir. Nitekim Fuga’da Seslerin Birbiri Ardına Sıralanması Kovalamayı Andırmaktadır.
fenebre (ital.): Yaslı. Marcia Funebre: Cenaze Marşı.
fuoco, Con (ital.): Ateşli.
furiant: Çabuk Tempoda Bir Bohemya Dansı.
furioso (ital.): Öfkeli.
g
gavotte (fran.): Fransa’da 18.yy.’dan Sonra Yaygınlaşan Oynak Bir Dans Türü.
giocoso (ital.): Sevinçli, Şen.
giusto (ital.): Tam. Doğru. Allegro Guisto: Aşırılığa Kaçmayan, Kesin Vuruşlu Hızlı Tempo.
glissando (ital.): Kaydırma, Piyanoda Parmağı Tuşların Üstünden Hızla Geçirme. Yaylı Çalgılarda Telin Üstünde Kaydırma.
glockenspiel: Büyüklerine Göre, Tınıları Belirli Çelik Parçacıklara Tokmakla Vurularak Çalınan, Ses Boyutları Beş Oktava Dek Ulaşan Çalgı.
grandioso (ital.): Büyük, İhtişamlı.
grave (ital.): Çok Yavaş Tempo.
grazioso (ital.): Sevimli Yada İnce Duygulu.
h
habanera (isp.): İspanya’da Yaygın Küba Kaynaklı Dans. Küba’ya Afrika’dan Gelmiştir. İki Vuruşludur. Ritm Özelliği, Birinci Vuruşun Noktalı Oluşudur.
harmonica: Ağız Mızıkası. Ağız Orgu. Sesi, Üflenince Titreyen Maden Kamışlarla Çıkar.
harmonium: Kamışlı Org. 1810 Yılında Fransız Grélé Bulmuş. 1842 Yılında Fransız Deboin Geliştirmiştir. Piyanoya Benzer. Kullanışlı Ve Sesi Orgu Andırır.
ı
ımpromtu (fran.): Doğaçtan Yorum Anlamına Gelmekle Birlikte 19. Yy’da Gelişmiş Şarkı (lied) Biçiminde Yazılmış Parçalar İçin Kullanılmıştır.
ımprovısatıon (fran.): Doğaçtan Yorum Yada Söyleyiş. Müziği Hazırlıksız Olarak İçe Doğduğu Gibi, Hem Yaratma Hemde Yorumlama Sanatı.
ınterlude (fran.): Bir Yapıtın Ana Bölümleri Arasında Yorumlanan Ğparça.
ıntermezzo (ital.): (1) Başlangıçtaki Anlamına Göre, Bir Oyunun Perdeleri Arasında Dekor Değişmesine Ve Oyuncuların Hazırlanmasına Fırsat Vermek İçin Sunulan Müzikli Kısa Oyun. Intermezzo’lar Sonraları Opera Perdeleri Arasında Da Oynanmıştır. (2) Operalarda Ara Müziği
j
jig: İngiliz Kaynaklı, Hızlı Dans.
jota (isp.): Bir Çift Dansçının Oynadığı, Hızlı Tempoda Kastanyet Eşlikli İspanyol Dansı.
k
kammermusik (alm.): Oda Müziği.
kanon (fran. Canon) Çok Ses Yazısı Türlerinden. Ses Girişleri, Dizinin Türlü Katlarında Tekrarlama Yoluyla Birbirini İzler.
kantat (ital. Cantata): Başlangıçtaki Anlamına Göre Söylemek, “teganni” Edilmek İçin Yazılmış Parça. Bugünkü Anlamına Göre, Operada Olduğu Gibi, Metni Bir Olayı Bir Konuyu Anlatan, Fakat Sahnede Oynamak İçin Hazırlanmamış, Bir Yada Birkaç Solo Şarkıcı Ve Orkestra (ve Bazı Kere De Koro) İçin Yazılmış Yapıt.
kapellemeister (alm.): (1) Orkestra Yöneticisi. (2) Kilise Müziği Yöneticisi.
kassation (alm.): 18. Yy’da Süitin Türlerinden.
kastanyet: İspanya Ve Güney İtalya’da Halk Müziğinden Yayılan Kestaneye Benzeyen, Birbirine Bağlı İki Tahta Parçası. Bolero, Fondago Ve Tarello Gibi Halk Danslarında Süsleyici Bir Ritm Unsuru Olarak Çalınır.
koloratura (ital.): Çalgılarda Ver İnsan Sesinde Süslü Geçitler. Terim Genellikle, Bu Türlü Geçitleri Ustalıkla Söyleyebilen Lirik Sopranolar İçin Kullanılır.
konçerto (ital.): Genellikle Tek, Bazen De Birden Çok Çalgı İçin, Orkestra Eşliğiyle Yazılmış Beste. Concerto Grosso: Küçük Bir Çalgı Grubunun (concertino), Orkestranın Geri Kalan Çalgılarıyla (ripieno) Karşıt Durumda Olduğu Yapıt.
konservatuvar (fran.): Müzik Öğrenimi İçin Kurulmuş Büyük Okullar. İlk Konservatuvar Napoli’deki San Maria Di Loreto’dur.
kontralto (ital.): En Pes Kadın Sesi.
kontrapunta (ital.): Birden Çok Sesi Birleştirme Kurallarının Tümü. Armoniyle Yakından İlgilidir.
konzertmeister (alm.): Senfoni Yada Opera Orkestrasında Baş Kemancı. Yalnız Kemanlardan Ve Öbür Yaylı Çalgılardan Değil, Yöneticiden Sonra Bütün Orkestranın Çalışma Beraberliğinden Sorumlu Kişi.
kuartet (fran.): Dört Çalgı Yada Dört Ses İçin Müzik. Dört Çalgılık, Yada Dört Seslik Topluluk. En Yaygın Dörtlü Çalgılaması, İki Keman Viyola Ve Viyolonselden Kurulan Topluluktur Ve Bu Ortam İçin Sayısız Yapıy Verilmiştir.
kuintet, Kentet (fran.): Beş Çalgı, Yada Beş Ses İçin Müzik. Beş Çalgılık Yada Beş Seslik Topluluk.
l
laendler: Kaynağı Avusturya Olan ¾ Ölçülü Dans. Valsin Doğumuna Yol Açmış Viyana Klasikleri Bu Dansı Bazı Yapıtlarında Kullanmışlardır.
largamente, Largo (ital.): Geniş Anlamında. Çok Yavaş Tempo.
larghetto (ital.): “largo”dan Az Daha Hızlı.
leggiero (ital.): Hafif.
leitmotiv (alm.): Kişilerin Yada Olayların Tanıtılması İçin Kullanılan, Melodik, Ritmik Yada Armonik Kimliği Olan Cümle Bölümleri. Genellikle Operada Kullanılır. Wagner’in Operalarında “leitmotiv”lerin Özel Bir Önemi Vardır.
lento (ital.): Yavaş.
libretto (ital.): “küçük Kitap” Anlamına Gelir. Opera Metni, Opera Oyunu.
loure (fran.): 18. Yy. Süitlerinde Rastlanan Bir Tür Halk Dansı.
m
maestoso (ital.): Görkemli.
malaguena: Malaga Kaynaklı, Endülüs’te Yayılmış İspanyol Halk Dansı.
meistersinger (alm.): 14. 15. Ve 16. Yy’larda Almanya’da Birlikler Ve Loncalar Kurmuş Ozan Ve Şarkıcılara Verilen Ad.
melodi: Ritm Öğesinden Yararlanarak, Bir Biçim İçin Art Arda Çizilmiş Notalar.
melodram: Müzikle Birlikte, Melodisiz Olarak, Düz Okuma Durumda Söylenen Dram. Müzik Eşliğiyle Bir Anlatıcı İçin Hazırlanmış Yapıtların Türüne Verilen Ad.
menuetto (ital.): 17. Yy’da Ortaya Çıkmış. Fransa Kaynaklı, Üç Zamanlı Saray Dansı. Adı “küçük” Anlamına Gelen Menu Sözcüğünden Türemiştir. Ufak Adımlarla Oynanması Bu Adı Gerektirmiştir.müziği Önce Süitlerde Yer Almış, Sonra Sonat Biçiminin Bölümlerinden Biri Olmuş, Yerini Scherzo’ya Bırakıncaya Kadar Kullanılmıştır.
metronom: Müzikte Zaman Ölçen, Bir Parçanın Tempo Hızını Belirten Araç. Prensibini 1596’da Paris’te Etienne Loulie Bulmuş, 1816’da Johann Nepomuk Maelzel İlk Metronom Fabrikasını Kurmuştur.
missa (fran.): Katolik Kilisesi Tören Müziği. Başlıca Bölümleri “kyrie”, “gloria”, “sanctus” Ve “benedictus”, “agnus Dei”. Her Bir Parçanın İç Biçimini Sözler Düzenler. “missa” Büyük Biçim Olarak Süiti Andırır.
modulation (fran.): Bir Tonaliteden Öbürüne Geçme. Modülasyon.
monodram: Tek Şarkıcı İçin Opera.
motif: Bir Yapıtın Kuruluşunun Ana Öğelerinden Biri Olarak Kullanılan Ve Bir Müzik Fikrinin Kaynağı Olan Parça.
n
nocturne, Notturno (fran, İtal.): “gece Müziği” Anlamında Kullanılır. İlk Terim Olarak Durgun, Düşünceli, Ve Duygulu Piyano Parçalarını Anlatmak İçin John Field Tarafından Kullanılmıştır. Bu Türde En Olumlu, En Ünlü Parçaları Chopin Yazmıştır.
nonet: Dokuz Çalgı İçin Yapıt. Dokuz Çalgıdan Kurulmuş Topluluk.
nota: Müzik Yazısı. Sesleri Gösteren İşaretler.
o
oktav (ing.) Sekiz Sesli Aralık.
oktet (fran.): Sekiz Çalgılı Topluluk. Sekiz Çalgı Yada Sekiz Üyeli Topluluk İçin Yazılmış Yapıt.
oniki Nota Müziği: Yarım Ses Aralıklı Kromatik Dizideki Oniki Notanın Besteci Tarafından Bağımsızca Seçilip Sıralanışı İle Ortaya Çıkan Diziye Dayanan Müzik.
oniki Nota Dizisi Prensibini Bir Tonal Düzen Yerine, Yeni Bir Düzen Kurma Amacıyla Avusturyalı Besteci Arnold Schoenberg Hazırlamıştır.
opus (lat.): “yapıt” Anlamında Kullanılır. Bazı Besteciler Yapıtlarının Bestelenmiş Yada Yayınlanmış Sırasını Belirtmek İçin Op. Kısaltmasını Ve Yapıtın Sıra Numarasını Kullanırlar.
p
partisyon (fran.): Çalgı Yada Ses Bölümlerinin Birlikte Okunmasını Sağlamak Amacıyla Birbiri Üstüne Sıralanış Notası.
partita (ital.): 17. Yy’da Art Arda Çalınan Dans Parçaları Dizisi. Bach, Terimi İki Anlamda Kullanmıştır. (1) Süit Karşılığı, (2) Org “chorale”leri Üzerine Çeşitlemeler.
passacaglia (ital.) : İspanyolca “sokak Şarkısı” Anlamına Gelen “passagallo” Sözcüğünden 17. Ve 18. Yy. Süitlerinde Rastlanan, Orta Yavaşlıkta, Üç Zamanlı, Tekrarlanan Figüre (ostinato’ya) Dayanan Dans Biçimi.
passıon: İsa’nın Haçlanması İle İlintili Kutsal Metin Üzerine Koro, Solo Şarkılar Ve Çalgı Eşliği İçin Bestelenen Bir Tür Oratoryo. Ortaçağ’da “mystére” Ve “devozione”lerden Türemiştir.
pastoral: (1) Konusu Genellikle Efsanelere Dayanan Müzikli Oyun. Operanın Öncüsüdür. Renaissance İtalya’sında Ortaya Çıkmış, Sonra Özellikle Fransa’da Gelişmiştir. (2) “çobansı” Nitelikte Çalgı Müziği Yada Şarkı. “musette” Ve “siciliana” Pastoral Biçimlerdir.
piano, Pianissimo (ital.): Hafif, Yumuşak Çok Hafif, Çok Yumuşak.
piccolo (ital.): Küçük Flüt. Ses Alanı Normal Flüte Kıyasla Bir Oktav Yukarıdan Başlar.
piu (ital.): Çok.
pizzicato (ital.): Yaylı Çalgılarda Bir Geçidin Yayla Değil, Tellerin Parmakla Veya Tırnakla Çekilerek Çalınacağını Belirten Terim.
polacca (ital.): İtalyan Tarzında Yazılmış Olmakla Beraber Dansın Ritmik Özelliklerine Bağlı Bir Tür “polonaise”.
politonalite (fran.): Birden Çok Ve Birbirinden Ayrı Tonalitelerin Bir Arada Kullanılması.
polka: Bohemya Kaynaklı, Hızlı Tempolu Dans.
polonaise (fran.): Polonya Halk Dansı. Orta Yavaşlıktadır.
presto (ital.): Çabuk.
prestissimo (ital.): Çok Çabuk.
prımadonna (ital.): “birinci Kadın” Anlamına Gelir. Operalarda Baş Kadın Şarkıcı.
q
quatre Notes Contre Une: Bire Karşı Dört Nota Kullanarak Yapılan İki Partili Kontrpuan.
quieto: Sakin Anlamında Kullanılır.
quinton: 18. Yy.’a Ait Eski Bir Fransız Kemanı.
quodilbet: (istendiği Gibi, Dermece) 16. Ve 17. Yy.’larda Polifonik Vokal Bir Eserin Farklı Eserlerindeki Birkaç Popüler Melodi Ve Metnin Komik Bileşimi Bu Kelimeyle Adlandırılırdı. Bach’ın Goldberg Variationların Sonuncusu Bir Quodilbet İdi.
r
rallentando (ital.): Yavaşlayarak.
rapsodi: Belirli Bir Kalıp Ve Biçime Bağlı Olmayan Genellikle Halk Temalarına Dayanan Çalgı Müziği.
recitativo (ital.): Bir Operanın Oratoryonun Yada Kantatın “teganni” Edilmeyip, Söylenen, Bir Türlü Konuşmayla Sunulan Bölümleri.
resital: Bir Konserde Tek Şarkıcı Yada Çalgıcının Eşliksiz Olarak Bir Veya Birkaç Yapıtı Sunması.
risoluto: Güçlü, Kararlı.
ritm: Zaman İçinde Varolan Müziğin Yine Zaman İçinde Belirtilmesi. Ritm Müziğin Üç Ana Öğesinden Biridir. Öbür İkisi Melodi Ve Armoni. Melodisiz Ve Armonisiz Müzik Olabilir Ama Ritimsiz Bir Müzik Düşünülemez.
romance: Besteciyi Kesin Bir Kalıp Biçimine Uymak Zorunda Bırakmayan, Genellikle Duygusal Parçalara Verilen Ad.
rubato: İcrada Geçici Olarak Kesin Bir Tempodan Ayrılman Ve Nota Sürelerini Bir Cümlenin Anlamını Açıklamak, Yaymak Amacıyla Değiştirmek.
s
saltarello: Hızlı Tempoda Eski İspanyol- İtalyan Dansı. Lavta Süitşerinde Pavan’dan Sonra Yer Alır.
scherzo: “şaka” Anlamına Gelir.sonat Biçiminde Beethoven’den Bu Yana “menuetto”nun Yerini Almış Olan Bölüm. Tekrarlanan Kesin Çizgili Bir Ritmik Figüre Dayanır. Menuetto’da Olduğu Gibi Karşıt Nitelikte Bir Yavaş Bölümü (üçlü Bölümü) Vardır.
serenad: Akşam Müziği. Akşam Yahut Gece Vakti, Açık Havada Genellikle Bir Kadının Penceresi Altında Söylenir, Çalınır Türde Parçalar…
sonat: Başlangıçtaki Anlamıyla “çalınmak, Tınlatılmak” İçin Parça Anlamında… Üç Yada Dört Bölümden Kurulmuş Yapıtın Bütünü..
sonatin: Küçük Ve Kısa Sonat.
soprano: En Tiz Kadın Veya Çocuk Sesi.
subret: Operalarda Ve Operetlerde Genellikle Hizmetçi Kız Rolüne Çıkan Hafif Sopranolar Sınıfına Verilen Ad.
staccato: Notalarda Belirtilen Sesleri Birbirine Bağlamadan Teker Teker Ayrı Ayrı Yorumlama.
stretto: (1) Fuga Yazısında, Ana Konu İle Karşılığın Üst Üste Geldiği Ve Seslerin Birbirini Daha Yakından İzlediği Bölüm. (2) Parçanın Sonunda Tempo Hızlanması (genellikle İtalyan Operasında).
süit: 16. Yy.da Bir Yandan Halk Arasında, Öte Yandan Saraylarda Gelişmeye Ve Yaygınlaşmaya Başlayan Dans Parçaları Demeti. Sanat Müziği Sınırları İçinde Yer Edinmiş, 17. Ve 18. Yy.lar Boyunca Başlıca Çalgı Müziği Ortamı Ve Sonat Biçiminin Öncüsü Olmuştur. Allemande, Courante, Gavotte, Rigaudon, Loure, Passepied, Chaconne Süitlerde Rastlanan Başlıca Danslardır.
sürdin: Bir Yaylı Çalgıyı, Yada Maden Nefes Çalgısını Sağırlaştırıcı Parça Veya Tıkaç.
t
tango: Ritmi Habanera’ya Benzeyen (noktalı Ritm) Fakat Daha Çabuk Tempoda Dans. İspanyol-amerikan Kaynaklıdır. Meksika’dan Çıktığı Sanılır. Arjantin’de Çok Yaygındır.
tarantella: Çok Hızlı Ve Canlı Tempoda Napoli Dansı.
tema: Bir Bestede Başlıca Müzikal Fikir Yada Konu. İlk Çok Ses Yazısında, Üzerine Kontrapuntanın Kurulduğu “cantus Firmus”.
tempo: Müzikte Sesin Süresi Üzerine Kurulmuş, Ses Hareketlerinin Süre Ve Hızlarını Ölçmeye Yarayan Sistemlerin Temeli.
tenor: En Tiz Erkek Sesi.
toccato: Sözcük Anlamı “dokunmak İçin” Parça. Klavye Müziğinde (org, Klavsen) Verilen İlk Adlarından Biri. Kuzeyli Orgçular Ve Bach Fuga Yazısında “toccata”larda Geniş Yer Vermişlerdir.
tonalite: Bir Bestede Yada Bir Beste Bölümünde Bütün Nota Ve Akorların, Bir “çıkış Noktası” Durumundaki Notayla İlgilerini Düzenleyen Sistemlerin Bütünü. Tonalite, Kendi Başına, Müzik Yaratıcılığında Bir Amaç Değil, Fakat Araçlardan Yalnız Biridir.
tranquillo: Sakin, Rahat.
tremolo: Bir Nota Yada Bir Akorun Çok Hızlı Olarak Tekrarı.
tril: Bir Notanın Bir Üstteki Notayla Çok Hızlı Olarak Sıralanması.
trio: Üç Ses Yada Çalgı İçin Yazılmış Beste. Böyle Bir Besteyi Çalan Topluluk.
troppo: Çok… Non Troppo: Çok Değil… Allegro Non Troppo: Çok Hızlı Değil…
troubadour: 11. Ve 14. Yy.lar Arasında Fransa’nın Güneyindeki Gezginci Ozanlara Verilen Ad. Kuzeydekilere “trouvére” Denir.
tutti: Bütün, Tüm, Hep Birlikte Anlamlarına Gelir. Konçertolarda Ve Koro Seslerinde Solo Sesin Yanında Bulunan Çalgı Ve Seslerin Bütününe Verilen Ad.
u
uvertür: Müzikli Sahne Yapıtlarının, Süit Ve Senfonilerin Başındaki Açılış, Giriş Müziği. İtalya’da Alessandro Scarlatti, Fransa’da Da Jean-baptiste Lully Uvertürü Üç Bölümlü Olarak Kesinleştirmişler, Böylece Klasik Senfoni Biçiminin Temelini Atmışlardır.
umoristico: Şakacı, Esprili.
una Corda: Tek Tel. Piyanoda Özel Bir Pedala Basılarak Çekiçlerin Üç Yerine Bir Tele Vurmasını Sağlayarak Özel Bir Ses Rengi Elde Edilmesi. Normale Dönüş “tre Corde” Komutuyla Belirtilir.
unca: Çengel. Notaların Değerini Gösteren Çengel.
ungherese, Hongroise: Macar Tarzında.
unisono, Unisson: Tek Sesli, Aynı Seste.
unitonal: Tek Tonlu.
unno, Nationale: Ulusal.
uomo: Erkek Adam. Başroldeki Erkek Şarkıcı.
üçgen (fran., İng. Triangle): Titreşimi Sağlamak Amacıyla Üçgen Biçiminde Bükülmüş Maden Çubuktan Yapılma, Belirli Bir Nota Yüksekliği Vermeyen Vurma Çalgısı.
v
vibrafon: Maden Çubukların Üstüne Tokmakla Vurularak Çalınan, Her Bir Çubuğun Altında Bulunan Borunun İçindeki Havanın, Elektronik Araçla Titreştirilmesiyle Elde Edilen Tınıya Sahip Çalgı.
vibrato: Titreme, İnsan Sesinde Olsun, Türlü Çalgılarda Olsun, Bir Notanın Yüksekliğini Aşağı Ve Yukarı Doğru Sık Yada Geniş Aralıklı Sallandırılmayla Elde Edilir.
virginal: Diz Üstüne Yerleştirilip Çalınan Küçük Klavsen.
virtuoz: Yorumunda Teknik Ustalığın Üstün Katına Erişmiş Kişiler İçin Kullanılan Terim.
vivace: Canlı.
voce: Ses. (mezza Voce: Yarım Ses), (sotto Voce: Hafif Ses)
vorspiel: Müzikli Oyunlarda Yapıtın Başlamasından Önce Çalınan Orkestra Parçası.
w
x
xylophone: Ksilofon. Farklı Uzunlukta Tahta Plaketlerden Oluşan Vurmalı Çalgı.
y
yorum: Bir Müzik Yapıtını İcra Eden Şarkıcı, Enstrümanist Yada Yöneticinin, O Yapıtı Bestecinin Düşünce Ve Duygularına Uygun Olarak Sunma Amacıyla Uyguladığı Duygusal Davranışın Ve Bilimsel İnceleme Sonuçlarının Tümü.
z
zarzuela: Bir Tür İspanyol Opereti.
zelo, Zeloso: Acele , Aceleyle.
ziganka, Zigeuner, Zingara, Alla Zingara: Çingene, Çingene Müziği, Çingene Tarzında, Çigan.
zoppa: Aksak.
zwischenspiel (alm.): Müzikli Oyunlarda Perde Arasında Çalınan Orkestra Parçası…
accelerando (ital.): Hızlanarak.
adagio (ital.): Yavaş Tempo.
adagıetto (ital.): (1) “adagio” Tempoda Kısa Parça. (2) “adagio”dan Az Daha Hızlı Tempo
affettuoso (ital.): Taşkın Bir Duyguyla.
agile (ital.): Çabuk, Çevik.
agitato (ital.): Hızlı, Sarsıntılı, Heyecanlı.
akor (fran. Accord / İng. Chord): Aynı Anda Tınlamak Üzere “dikey” Olarak Yazılmış İkiden Fazla Ses. Aynı Terim, Çalgıların, Ses Yüksekliklerinin Birbiriyle Uyuşması Amacıyla (la=440) Titreşimini Tutacak Şekilde Düzenlenmesi İçin Kullanılır.
akordiyon: Hava Etkisiyle Ses Veren, Körüklü Ve Klavyeli Çalgı. Çoğunlukla Dans Orkestralarında Kullanılır.
akustik (fran. Acoustique/ İng. Acoustic): Sesle, Sesin Doğumu Özellikleri, Ulaşımı Ve Alımı İle Uğraşan Fizik Bilimi Kolu.
alla Marcia (ital.): Marş Temposunda, Marş Gibi.
alla Turca (ital.): Türk Müziği Benzerinde.
allegretto (ital.): “allegro”dan Daha Yavaş Tempo.
allegro (ital.): Önceleri Yalnız “mutlu” Ve “sevinçli” Anlamlarına Gelirdi. Günümüzde Hızlı Tempoyu Anlatmak İçin Kullanılır.
allemande: Almanya’da Doğan, 1550 Yıllarında Fransa’ya Geçen, Ağırca Tempoda Tören Dansı. Bu Dansın Karakteri 18. Yüzyılda Sanat Müziğinde Süitin Bölümlerinden Biri Olmuş, Başlangıçtaki Özellikleriyle Bağlılığı Azalmıştır.
alto (ital.): Kadın Ve Çocuk Seslerinin En Pes Olanı. Terim Aynı Alandaki Erkek Sesleri İçinde Kullanıldığı Gibi, Fransızcada “viyola” Karşılığı Olarak Ta Kullanılır. Alto Anahtarı Portenin Üçüncü Çizgisine Konan “do” Anahtarıdır.
amabile (ital.): Sevimli, Okşayıcı.
andante (ital.): “yörük” Anlamına Gelir. Orta Yavaşlıkta Tempo.
andantino (ital.) “andante”den Daha Hızlı.
animato (ital.): Canlı.
apassıonata (ital.): Tutkulu Bir Duyguyla.
arietta (ital.): Kısa Ve Küçük Arya.
armoni (fran. Harmonie) Akorların Kuruluşu, Türleri, Çevrilmesi, Bağlanması, Yürüyüşü Ve Melodi İlintileriyle Uğraşan Bilgi Kolu.
arpeggione: Gitar Ve Viyolonsel Arasında, Yaylı Ve Telli Bir Çalgı. 1823 Yılında Viyana’da G. Staufer Yapmıştır. Schubert Bu Çalgı İçin Aynı Adla Bilinen Sonatını Yazmıştır.
arpej (fran. Arpege / İtal. Arpegio): İtalyanca “arpeggiare” Kelimesinden , Arp Çalmak Anlamına. Süslemelerin Notalanışında, Bir Akorun Yanıbaşına Konan Dikey Ve Kıvrımlı Çizgi, Akor Seslerinin Birlikte Değil De, Birbiri Arkasından Çalınması Gerekeceğini Gösterir.
arya (ital. “aria” / Fransızca Ve İngilizce’de “air”: Bir Tür Şarkı. İnsan Sesi İçin Beste. Operalarda Genellikle Başvurulan Biçim. “aria Da Capo” Birinci Bölümü İkinciden Sonra Yeniden Söylemek Arya Biçimi. “aria Concertante – Konser Aryası”, “aria D’abilit – Şarkıcının Teknik Gösterisine Uygun Arya”, “aria Di Chiesa – Kilise Aryası”.
assai (ital.): Çok. (allegro Assai: Çok Hızlı. Largo Assai: Çok Yavaş Gibi).
a Tempo (ital.): İcrada Tempo Değişmesinden Sonra, Yeniden Önceki Tempoya Dönüş.
a Tonalite (fran.): Tonalite Dışı. Majör, Minör, Yada Başka Modal Dizilerle İlgisizliği Anlatan Terim. Bu Türlü Müziğin Başlıca Siması Sonradan Tonalite Dışı Yazıyı Kurallaştıran, Avusturyalı Besteci Arnold Schönberg’dir.
b
balalayka: Rus Halkının Ulusal Çalgılarından. Üçgen Biçimli, Uzun Boyunlu Ve Üç Telli.
ballad (fran. “ballade” / İtal. “balata”: 12. Yy.’da Güney İtalya Halkının Söylediği Kısa Dans Şarkısı. Daha Sonra, Ballad, Dans İle Bağlılığını Kaybetmiş, Romantik Yüzyılda Chopin, Liszt, Brahms Gibi Besteciler Piyano İçin Ballad’lar Yazmışlardır. Bugün Bu Terim Özellikle Halk Müziğinde, Aşk Şarkıları İçin Kullanılır.
bagatelle (fran.): Kelime Anlamı “boş, Önemsiz”. Hafif, Kısa Piyano Parçası Anlamına Gelir. Başka Çalgılar İçinde “bagatelle” Yazmış Besteciler Vardır.
banço (banjo): Çoğunlukla Amerikan Gezginci Halk Şarkıcılarının Kullandığı Beş, Yada Daha Çok Telli Çalgı. İlk Caz Orkestralarında Gitar Yerine Kullanılırdı.
bando (ital.): Nefes Ve Vurmalı Çalgılardan Kurulan, Çoğunlukla Törenlerde Kullanılan Çalgı Topluluğu. Bandolar, Genel Olarak Askeri Marş Çalarlar. Bugün Ya Bu Türlü Topluluklar İçin Doğrudan Doğruya Yazılmış, Yada Düzenlenmiş, Senfonik Müzik Çalan Bandolar Vardır.
barcarolle (fran.) Sandal Şarkısı. Genellikle Venedik Gondolcularının Söyledikleri Hafif Ve Durgun Parça.
bariton: Orta Kalınlıkta Erkek Sesi.
barok (fran.,ing.”baroque”: Müzik Alanında Barok Çağı 1550 Yıllarında Başlamış, 1600’den Sonra Yayılmış, Çağın Öbür Sanatlarındaki Renk Ve Süsleme Gösterişi, İtalyan Madrigalinin Kromatik Armonisinde, Venedikli Bestecilerin Birden Çok Koro İçin Yazdıkları Yapıtlarda Belirmiştir. Barok Eğilimlerine Uygun Müzik Yazmış Besteciler Arasında Gabrieli’ler, Schütz, Buxtehude, Bir Sınıra Kadar Bach, Haendel, Rameau Ve Lully Gösterilebilir.
bas, Basso: En Kalın Erkek Sesi.
basso Continuo: Sürekli Bas. 16. Yy. Sonlarında Klavsenci Veya Orgçuların Çok Ses Müziğine Eşlik Etmelerini Kolaylaştırmak Amacıyla Geliştirilmiş Kural.
bel Canto (ital.) Güzel Şarkı, Güzel Söyleyiş Anlamına Gelir. İtalyan Operasının Ses Gösterisine Ve Hançere Cambazlığına Dayanan Söyleme Üslubu.
bemol: Bir Notayı Yarım Aralık Pesleştiren İşaret.
berceuse (fran.): Ninni.
bis (fran.): Konserde Halkın İcracıdan Ek Parça Çalmasını İstemek İçin Kullandığı Kelime. Yerine “ Encore” Kelimesi De Kullanılır “yine” Anlamına Gelir. Notada “bis” Yazısı, Bir Bölümün Bir Kere Daha Çalınacağını Gösterir.
bolero: Bir Çeşit İspanyol Dansı. Üç Vuruşludur, Kastanyet Eşliğinde Oynanır. Bu Dansa Sanat Müziğinde De Rastlanmaktadır. En Ünlü Bolero, Ravel’in Yazdığı Aynı Adlı Orkestra Yapıtıdır.
bourree (fran.): Fransa’nın Auvergne Bölgesinden Doğma Şen Bir Dans. Dört Zamanlıdır. Barok Süitlerinde Kullanılmıştır.
buffo (ital.): Güldürücü. Operalarda Güldürücü Rollere Çıkan Şarkıcı.
burlesca (ital.): Güldürücü Alaycı Karakterli Bestelere Verilen Ad. Bach’ın “la Minör” Klavsen Partitasında Bu Adın İlk Kullanılışından Birine Rastlanılır.
c
cacophonie (fran.): Kakışma. Geleneksel Armoni Kurallarına Göre Uyumsuz Sayılan Nota Bileşimi.
cadenza (ital.): (kadans. Fran: Cadence. Alm: Kadenz) Latince “düşmek” Anlamına Gelen “cadere” Sözcüğünden. (1) Melodi Ve Armonide, Bir Dinlenme Noktasına Varış. (2) Yorumda, Düşüş Noktasına, Parçanın Ana Tonalitesine Varırken Çalınan Yada Söylenen Süslü, Gösterişli Geçit; Genellikle Konçertolarda Rastlanır.
camera (ital.): “oda” Anlamına Gelir. “sonata Da Camera”, Yada “concerto Da Camera”, Dindışı Niteliği Olan Çalgı Müziklerini Anlatmak İçin Kullanılan Terimlerdir. “sonata Da Camera”, Dürlü Dansların Art Arda Dizilmesi Bakımından Süite Benzer.
cantabile (ital.): Şarkı Söyler Gibi.
canto (ital.): Şarkı.
canzone (ital.): (1) Halk Şarkısı. (2) Çok Sesli Şarkı. (3) Yazı Bakımından Madrigali Andıran; İki Yada Üç Sesli Çalgı Müziği Parçası. Canzonetta: Kısa “ Canzone”.
capella (ital.): Bir Müzik Parçasını Seslendiren Türlü Çalgılardan Kurulu Topluluk.
capriccio (ital.): Başlangıçta Fuga Yazısına Dayanan Bir Türlü Çalgı Müziğini Tanıtması Bakımından “ricercar” Ve “fantasia” İle Aynı Anlama Gelirdi. Bugün Beklenmedik Etkiler Taşıyan “kaprisli” Besteler İçin Kullanılmaktadır.
cavatina (ital.): Daha Arık, Daha Gösterişsiz Bir Arya Türü.
celesta: Mekanizması Piyanoyu Andıran Klavyeli Küçük Çalgı. Alanı Orta”da” Dan Yukarı Dört Oktavdır.
chaconne (fran. İtalyancası Ciacona): İspanyol Kaynaklı Olduğu Sanılan Bir Dans. Aslında 4/4 Ölçüdedir. Sanat Müziğinde Kullanılışı, Pes Alanda Tekrarlanan ¾ Ölçüdeki Motif Üzerine Çeşitlemelere Dayanır. Passacaglia’ya Benzer.
coda (ital.): “kuyruk” Anlamındadır. Bir Bestenin Sonuna Konan Bitiş Bölümü.
courante (fran. İtalyancası Corrente): 16. Yy.’da Ortaya Çıkmış, Hızlı Tempoda, Üçlü Zaman Ölçüsünde Fransız Dansı.
credo (ital.): Dua.
crescendo: Sesi Gitgide Yükselterek.
çalgılama (fran. İngilizcesi: Instrumentation): Çalgıların Tını Nitelikleri, Ses Sınırları, Birbirleriyle Birleştiklerinde, Ne Türlü Sonuçların Ortaya Çıkabileceği Konusundaki Bilgilerin Tümü.
çeşitleme (fran. Variation): Bir Temanın, Bir Konunun, Bir Düşünün Değişikliklerle Tekrarlanması. Değişim, Ritm, Armoni Ve Melodide, Çoğu Kere Konunun Her Bir Tekrarında Bunlardan Yalnız Birinde Yapılır.
d
decrescendo (ital.): Gitgide Hafifleyerek Ve Ses Yoğunluğunu Düşürerek.
diapason (diyapazon): Yunanca’da Sekizinci Aralık Anlamına Gelir. Fransızca’da, Ses Uyulmamasında Kullanılan Ve “la” Sesini Veren Aracın Adı.
dissonance (fran.) Bak. Cacophonie…
divirtimento (ital. Fransızca Divertissement: (1) Operada Danslar Bölümü. (2) Çalgı Müziğinde, Danslar Dizisi. 18. Yy.’da Süit’den Çıkma Bir Biçim.
diyez (fran.diése, İng.sharp, Alm.kreuz) Bir Notayı Yarım Aralık Tizleştiren İşaret.
dolce (ital.): Tatlı Ve Yumuşak.
dolendo (ital.): Üzüntülü.
dönemsel Biçim (fran. Forme Cyclique): Sonat Biçiminde Yazılmış Yapıtlarda, İlk Bölümde Sunulan Konuların, Sonraki Bölümlerde De Kullanılması. Örnek: César Franck’ın “re Minör” Senfonisi.
dramma Der Musica (ital.): Müzikli Oyun. Opera.
duet, Duo: İki Ses İçin Müzik.
düzenleme (fran. Arrangement, Transcription): Bir Ortam İçin Yazılmış Bir Yapıtı Bir Başka Ortama Aktarmak. Örnek: Schubert’in Şarkılarını Liszt’in Piyano İçin Düzenlemesi… Bach’ın Org Yapıtlarını, Stoskovski’nin Orkestra İçin Düzenlemesi.
e
ensemble (fran.) Beraberlik, Topluluk.
eşlik (fran. Accompagnement): İnsan Sesi Yada Tek Çalgı İçin Yazılmış Yapıtlarda, Başlıca Ses Yada Seslere Yardımcı Durumda Olan Çalgı Bölümü.
etude (fran.): Çalışma Yada Terim Parçası. Bu Amaçla Yazılmış Pek Çok Parça, Anlatımla İlgili Bağımsızlıkları Yönünden, Başlı Başına Birer Sanat Yapıtı Değeri Taşımaktadır. Örnek: Chopin Veya Debussy’nin Piyano “étude”leri.
f
falsetto (ital.): Erkek Seslerinin Normal Alan Dışında Tiz, Kadın Sesine Benzer Sesler Çıkarmak Amacıyla Başvurdukları Yöntem.
fandango (isp.): Üç Zamanlı, Canlı, Gitar Ve Kastanyet Eşliğiyle Oynanan İspanyol Dansı.
fanfar (fran. Fanfare): Maden Çalgıların Çaldığı, Genellikle Şenliklerde Ve Törenlerde İlgi Çekmek İçin Kullanılan Müzik.
fantaisie (fran. İtalyanca:fantasia. Almacahantasiestück. İngilizce:fancy): Bağımsız Biçimli Parça. Başlangıçtaki Anlamına Göre, Bölüm Benzetmelerinin “imitation” Ların Önce Metot Kurallarına Uygun Olarak, Sonraları Kontrapunta Yazısında Daha Büyük Özgürlükle Yapıldığı Parçalar. 18. Yy’a Kadar Yazılmış “fantasie”ler, Bach’da En Kesin İlkelerini Bulan Fuga Yazısını Hazırlanmıştır.
frandole (fran.): Fransız Halk Dansı. Jig’e Benzer.
finale (ital.): Konçerto, Senfoni, Opera Gibi Uzun, Yada Çok Bölümlü Bir Bestenin Son Bölümü.
folia: Eski Portekiz Dansı.
forlana: Jig’e Benzer İtalyan Dansı.
forte (ital.): Güçlü.
fuga (lat. Fransızca: Fugue): Kontrapunta Yazısı Biçimlerinden Biri. Tema (yada, Başka Bir Deyişle Konu) Bir Seste Sunulur Ve Sonra Öbür Seste Birbiri Ardından Benzetiş Yoluyla Konuyu İzler. “fuga” Sözcüğü Latince’de “kaçmak” Anlamına Gelir. Nitekim Fuga’da Seslerin Birbiri Ardına Sıralanması Kovalamayı Andırmaktadır.
fenebre (ital.): Yaslı. Marcia Funebre: Cenaze Marşı.
fuoco, Con (ital.): Ateşli.
furiant: Çabuk Tempoda Bir Bohemya Dansı.
furioso (ital.): Öfkeli.
g
gavotte (fran.): Fransa’da 18.yy.’dan Sonra Yaygınlaşan Oynak Bir Dans Türü.
giocoso (ital.): Sevinçli, Şen.
giusto (ital.): Tam. Doğru. Allegro Guisto: Aşırılığa Kaçmayan, Kesin Vuruşlu Hızlı Tempo.
glissando (ital.): Kaydırma, Piyanoda Parmağı Tuşların Üstünden Hızla Geçirme. Yaylı Çalgılarda Telin Üstünde Kaydırma.
glockenspiel: Büyüklerine Göre, Tınıları Belirli Çelik Parçacıklara Tokmakla Vurularak Çalınan, Ses Boyutları Beş Oktava Dek Ulaşan Çalgı.
grandioso (ital.): Büyük, İhtişamlı.
grave (ital.): Çok Yavaş Tempo.
grazioso (ital.): Sevimli Yada İnce Duygulu.
h
habanera (isp.): İspanya’da Yaygın Küba Kaynaklı Dans. Küba’ya Afrika’dan Gelmiştir. İki Vuruşludur. Ritm Özelliği, Birinci Vuruşun Noktalı Oluşudur.
harmonica: Ağız Mızıkası. Ağız Orgu. Sesi, Üflenince Titreyen Maden Kamışlarla Çıkar.
harmonium: Kamışlı Org. 1810 Yılında Fransız Grélé Bulmuş. 1842 Yılında Fransız Deboin Geliştirmiştir. Piyanoya Benzer. Kullanışlı Ve Sesi Orgu Andırır.
ı
ımpromtu (fran.): Doğaçtan Yorum Anlamına Gelmekle Birlikte 19. Yy’da Gelişmiş Şarkı (lied) Biçiminde Yazılmış Parçalar İçin Kullanılmıştır.
ımprovısatıon (fran.): Doğaçtan Yorum Yada Söyleyiş. Müziği Hazırlıksız Olarak İçe Doğduğu Gibi, Hem Yaratma Hemde Yorumlama Sanatı.
ınterlude (fran.): Bir Yapıtın Ana Bölümleri Arasında Yorumlanan Ğparça.
ıntermezzo (ital.): (1) Başlangıçtaki Anlamına Göre, Bir Oyunun Perdeleri Arasında Dekor Değişmesine Ve Oyuncuların Hazırlanmasına Fırsat Vermek İçin Sunulan Müzikli Kısa Oyun. Intermezzo’lar Sonraları Opera Perdeleri Arasında Da Oynanmıştır. (2) Operalarda Ara Müziği
j
jig: İngiliz Kaynaklı, Hızlı Dans.
jota (isp.): Bir Çift Dansçının Oynadığı, Hızlı Tempoda Kastanyet Eşlikli İspanyol Dansı.
k
kammermusik (alm.): Oda Müziği.
kanon (fran. Canon) Çok Ses Yazısı Türlerinden. Ses Girişleri, Dizinin Türlü Katlarında Tekrarlama Yoluyla Birbirini İzler.
kantat (ital. Cantata): Başlangıçtaki Anlamına Göre Söylemek, “teganni” Edilmek İçin Yazılmış Parça. Bugünkü Anlamına Göre, Operada Olduğu Gibi, Metni Bir Olayı Bir Konuyu Anlatan, Fakat Sahnede Oynamak İçin Hazırlanmamış, Bir Yada Birkaç Solo Şarkıcı Ve Orkestra (ve Bazı Kere De Koro) İçin Yazılmış Yapıt.
kapellemeister (alm.): (1) Orkestra Yöneticisi. (2) Kilise Müziği Yöneticisi.
kassation (alm.): 18. Yy’da Süitin Türlerinden.
kastanyet: İspanya Ve Güney İtalya’da Halk Müziğinden Yayılan Kestaneye Benzeyen, Birbirine Bağlı İki Tahta Parçası. Bolero, Fondago Ve Tarello Gibi Halk Danslarında Süsleyici Bir Ritm Unsuru Olarak Çalınır.
koloratura (ital.): Çalgılarda Ver İnsan Sesinde Süslü Geçitler. Terim Genellikle, Bu Türlü Geçitleri Ustalıkla Söyleyebilen Lirik Sopranolar İçin Kullanılır.
konçerto (ital.): Genellikle Tek, Bazen De Birden Çok Çalgı İçin, Orkestra Eşliğiyle Yazılmış Beste. Concerto Grosso: Küçük Bir Çalgı Grubunun (concertino), Orkestranın Geri Kalan Çalgılarıyla (ripieno) Karşıt Durumda Olduğu Yapıt.
konservatuvar (fran.): Müzik Öğrenimi İçin Kurulmuş Büyük Okullar. İlk Konservatuvar Napoli’deki San Maria Di Loreto’dur.
kontralto (ital.): En Pes Kadın Sesi.
kontrapunta (ital.): Birden Çok Sesi Birleştirme Kurallarının Tümü. Armoniyle Yakından İlgilidir.
konzertmeister (alm.): Senfoni Yada Opera Orkestrasında Baş Kemancı. Yalnız Kemanlardan Ve Öbür Yaylı Çalgılardan Değil, Yöneticiden Sonra Bütün Orkestranın Çalışma Beraberliğinden Sorumlu Kişi.
kuartet (fran.): Dört Çalgı Yada Dört Ses İçin Müzik. Dört Çalgılık, Yada Dört Seslik Topluluk. En Yaygın Dörtlü Çalgılaması, İki Keman Viyola Ve Viyolonselden Kurulan Topluluktur Ve Bu Ortam İçin Sayısız Yapıy Verilmiştir.
kuintet, Kentet (fran.): Beş Çalgı, Yada Beş Ses İçin Müzik. Beş Çalgılık Yada Beş Seslik Topluluk.
l
laendler: Kaynağı Avusturya Olan ¾ Ölçülü Dans. Valsin Doğumuna Yol Açmış Viyana Klasikleri Bu Dansı Bazı Yapıtlarında Kullanmışlardır.
largamente, Largo (ital.): Geniş Anlamında. Çok Yavaş Tempo.
larghetto (ital.): “largo”dan Az Daha Hızlı.
leggiero (ital.): Hafif.
leitmotiv (alm.): Kişilerin Yada Olayların Tanıtılması İçin Kullanılan, Melodik, Ritmik Yada Armonik Kimliği Olan Cümle Bölümleri. Genellikle Operada Kullanılır. Wagner’in Operalarında “leitmotiv”lerin Özel Bir Önemi Vardır.
lento (ital.): Yavaş.
libretto (ital.): “küçük Kitap” Anlamına Gelir. Opera Metni, Opera Oyunu.
loure (fran.): 18. Yy. Süitlerinde Rastlanan Bir Tür Halk Dansı.
m
maestoso (ital.): Görkemli.
malaguena: Malaga Kaynaklı, Endülüs’te Yayılmış İspanyol Halk Dansı.
meistersinger (alm.): 14. 15. Ve 16. Yy’larda Almanya’da Birlikler Ve Loncalar Kurmuş Ozan Ve Şarkıcılara Verilen Ad.
melodi: Ritm Öğesinden Yararlanarak, Bir Biçim İçin Art Arda Çizilmiş Notalar.
melodram: Müzikle Birlikte, Melodisiz Olarak, Düz Okuma Durumda Söylenen Dram. Müzik Eşliğiyle Bir Anlatıcı İçin Hazırlanmış Yapıtların Türüne Verilen Ad.
menuetto (ital.): 17. Yy’da Ortaya Çıkmış. Fransa Kaynaklı, Üç Zamanlı Saray Dansı. Adı “küçük” Anlamına Gelen Menu Sözcüğünden Türemiştir. Ufak Adımlarla Oynanması Bu Adı Gerektirmiştir.müziği Önce Süitlerde Yer Almış, Sonra Sonat Biçiminin Bölümlerinden Biri Olmuş, Yerini Scherzo’ya Bırakıncaya Kadar Kullanılmıştır.
metronom: Müzikte Zaman Ölçen, Bir Parçanın Tempo Hızını Belirten Araç. Prensibini 1596’da Paris’te Etienne Loulie Bulmuş, 1816’da Johann Nepomuk Maelzel İlk Metronom Fabrikasını Kurmuştur.
missa (fran.): Katolik Kilisesi Tören Müziği. Başlıca Bölümleri “kyrie”, “gloria”, “sanctus” Ve “benedictus”, “agnus Dei”. Her Bir Parçanın İç Biçimini Sözler Düzenler. “missa” Büyük Biçim Olarak Süiti Andırır.
modulation (fran.): Bir Tonaliteden Öbürüne Geçme. Modülasyon.
monodram: Tek Şarkıcı İçin Opera.
motif: Bir Yapıtın Kuruluşunun Ana Öğelerinden Biri Olarak Kullanılan Ve Bir Müzik Fikrinin Kaynağı Olan Parça.
n
nocturne, Notturno (fran, İtal.): “gece Müziği” Anlamında Kullanılır. İlk Terim Olarak Durgun, Düşünceli, Ve Duygulu Piyano Parçalarını Anlatmak İçin John Field Tarafından Kullanılmıştır. Bu Türde En Olumlu, En Ünlü Parçaları Chopin Yazmıştır.
nonet: Dokuz Çalgı İçin Yapıt. Dokuz Çalgıdan Kurulmuş Topluluk.
nota: Müzik Yazısı. Sesleri Gösteren İşaretler.
o
oktav (ing.) Sekiz Sesli Aralık.
oktet (fran.): Sekiz Çalgılı Topluluk. Sekiz Çalgı Yada Sekiz Üyeli Topluluk İçin Yazılmış Yapıt.
oniki Nota Müziği: Yarım Ses Aralıklı Kromatik Dizideki Oniki Notanın Besteci Tarafından Bağımsızca Seçilip Sıralanışı İle Ortaya Çıkan Diziye Dayanan Müzik.
oniki Nota Dizisi Prensibini Bir Tonal Düzen Yerine, Yeni Bir Düzen Kurma Amacıyla Avusturyalı Besteci Arnold Schoenberg Hazırlamıştır.
opus (lat.): “yapıt” Anlamında Kullanılır. Bazı Besteciler Yapıtlarının Bestelenmiş Yada Yayınlanmış Sırasını Belirtmek İçin Op. Kısaltmasını Ve Yapıtın Sıra Numarasını Kullanırlar.
p
partisyon (fran.): Çalgı Yada Ses Bölümlerinin Birlikte Okunmasını Sağlamak Amacıyla Birbiri Üstüne Sıralanış Notası.
partita (ital.): 17. Yy’da Art Arda Çalınan Dans Parçaları Dizisi. Bach, Terimi İki Anlamda Kullanmıştır. (1) Süit Karşılığı, (2) Org “chorale”leri Üzerine Çeşitlemeler.
passacaglia (ital.) : İspanyolca “sokak Şarkısı” Anlamına Gelen “passagallo” Sözcüğünden 17. Ve 18. Yy. Süitlerinde Rastlanan, Orta Yavaşlıkta, Üç Zamanlı, Tekrarlanan Figüre (ostinato’ya) Dayanan Dans Biçimi.
passıon: İsa’nın Haçlanması İle İlintili Kutsal Metin Üzerine Koro, Solo Şarkılar Ve Çalgı Eşliği İçin Bestelenen Bir Tür Oratoryo. Ortaçağ’da “mystére” Ve “devozione”lerden Türemiştir.
pastoral: (1) Konusu Genellikle Efsanelere Dayanan Müzikli Oyun. Operanın Öncüsüdür. Renaissance İtalya’sında Ortaya Çıkmış, Sonra Özellikle Fransa’da Gelişmiştir. (2) “çobansı” Nitelikte Çalgı Müziği Yada Şarkı. “musette” Ve “siciliana” Pastoral Biçimlerdir.
piano, Pianissimo (ital.): Hafif, Yumuşak Çok Hafif, Çok Yumuşak.
piccolo (ital.): Küçük Flüt. Ses Alanı Normal Flüte Kıyasla Bir Oktav Yukarıdan Başlar.
piu (ital.): Çok.
pizzicato (ital.): Yaylı Çalgılarda Bir Geçidin Yayla Değil, Tellerin Parmakla Veya Tırnakla Çekilerek Çalınacağını Belirten Terim.
polacca (ital.): İtalyan Tarzında Yazılmış Olmakla Beraber Dansın Ritmik Özelliklerine Bağlı Bir Tür “polonaise”.
politonalite (fran.): Birden Çok Ve Birbirinden Ayrı Tonalitelerin Bir Arada Kullanılması.
polka: Bohemya Kaynaklı, Hızlı Tempolu Dans.
polonaise (fran.): Polonya Halk Dansı. Orta Yavaşlıktadır.
presto (ital.): Çabuk.
prestissimo (ital.): Çok Çabuk.
prımadonna (ital.): “birinci Kadın” Anlamına Gelir. Operalarda Baş Kadın Şarkıcı.
q
quatre Notes Contre Une: Bire Karşı Dört Nota Kullanarak Yapılan İki Partili Kontrpuan.
quieto: Sakin Anlamında Kullanılır.
quinton: 18. Yy.’a Ait Eski Bir Fransız Kemanı.
quodilbet: (istendiği Gibi, Dermece) 16. Ve 17. Yy.’larda Polifonik Vokal Bir Eserin Farklı Eserlerindeki Birkaç Popüler Melodi Ve Metnin Komik Bileşimi Bu Kelimeyle Adlandırılırdı. Bach’ın Goldberg Variationların Sonuncusu Bir Quodilbet İdi.
r
rallentando (ital.): Yavaşlayarak.
rapsodi: Belirli Bir Kalıp Ve Biçime Bağlı Olmayan Genellikle Halk Temalarına Dayanan Çalgı Müziği.
recitativo (ital.): Bir Operanın Oratoryonun Yada Kantatın “teganni” Edilmeyip, Söylenen, Bir Türlü Konuşmayla Sunulan Bölümleri.
resital: Bir Konserde Tek Şarkıcı Yada Çalgıcının Eşliksiz Olarak Bir Veya Birkaç Yapıtı Sunması.
risoluto: Güçlü, Kararlı.
ritm: Zaman İçinde Varolan Müziğin Yine Zaman İçinde Belirtilmesi. Ritm Müziğin Üç Ana Öğesinden Biridir. Öbür İkisi Melodi Ve Armoni. Melodisiz Ve Armonisiz Müzik Olabilir Ama Ritimsiz Bir Müzik Düşünülemez.
romance: Besteciyi Kesin Bir Kalıp Biçimine Uymak Zorunda Bırakmayan, Genellikle Duygusal Parçalara Verilen Ad.
rubato: İcrada Geçici Olarak Kesin Bir Tempodan Ayrılman Ve Nota Sürelerini Bir Cümlenin Anlamını Açıklamak, Yaymak Amacıyla Değiştirmek.
s
saltarello: Hızlı Tempoda Eski İspanyol- İtalyan Dansı. Lavta Süitşerinde Pavan’dan Sonra Yer Alır.
scherzo: “şaka” Anlamına Gelir.sonat Biçiminde Beethoven’den Bu Yana “menuetto”nun Yerini Almış Olan Bölüm. Tekrarlanan Kesin Çizgili Bir Ritmik Figüre Dayanır. Menuetto’da Olduğu Gibi Karşıt Nitelikte Bir Yavaş Bölümü (üçlü Bölümü) Vardır.
serenad: Akşam Müziği. Akşam Yahut Gece Vakti, Açık Havada Genellikle Bir Kadının Penceresi Altında Söylenir, Çalınır Türde Parçalar…
sonat: Başlangıçtaki Anlamıyla “çalınmak, Tınlatılmak” İçin Parça Anlamında… Üç Yada Dört Bölümden Kurulmuş Yapıtın Bütünü..
sonatin: Küçük Ve Kısa Sonat.
soprano: En Tiz Kadın Veya Çocuk Sesi.
subret: Operalarda Ve Operetlerde Genellikle Hizmetçi Kız Rolüne Çıkan Hafif Sopranolar Sınıfına Verilen Ad.
staccato: Notalarda Belirtilen Sesleri Birbirine Bağlamadan Teker Teker Ayrı Ayrı Yorumlama.
stretto: (1) Fuga Yazısında, Ana Konu İle Karşılığın Üst Üste Geldiği Ve Seslerin Birbirini Daha Yakından İzlediği Bölüm. (2) Parçanın Sonunda Tempo Hızlanması (genellikle İtalyan Operasında).
süit: 16. Yy.da Bir Yandan Halk Arasında, Öte Yandan Saraylarda Gelişmeye Ve Yaygınlaşmaya Başlayan Dans Parçaları Demeti. Sanat Müziği Sınırları İçinde Yer Edinmiş, 17. Ve 18. Yy.lar Boyunca Başlıca Çalgı Müziği Ortamı Ve Sonat Biçiminin Öncüsü Olmuştur. Allemande, Courante, Gavotte, Rigaudon, Loure, Passepied, Chaconne Süitlerde Rastlanan Başlıca Danslardır.
sürdin: Bir Yaylı Çalgıyı, Yada Maden Nefes Çalgısını Sağırlaştırıcı Parça Veya Tıkaç.
t
tango: Ritmi Habanera’ya Benzeyen (noktalı Ritm) Fakat Daha Çabuk Tempoda Dans. İspanyol-amerikan Kaynaklıdır. Meksika’dan Çıktığı Sanılır. Arjantin’de Çok Yaygındır.
tarantella: Çok Hızlı Ve Canlı Tempoda Napoli Dansı.
tema: Bir Bestede Başlıca Müzikal Fikir Yada Konu. İlk Çok Ses Yazısında, Üzerine Kontrapuntanın Kurulduğu “cantus Firmus”.
tempo: Müzikte Sesin Süresi Üzerine Kurulmuş, Ses Hareketlerinin Süre Ve Hızlarını Ölçmeye Yarayan Sistemlerin Temeli.
tenor: En Tiz Erkek Sesi.
toccato: Sözcük Anlamı “dokunmak İçin” Parça. Klavye Müziğinde (org, Klavsen) Verilen İlk Adlarından Biri. Kuzeyli Orgçular Ve Bach Fuga Yazısında “toccata”larda Geniş Yer Vermişlerdir.
tonalite: Bir Bestede Yada Bir Beste Bölümünde Bütün Nota Ve Akorların, Bir “çıkış Noktası” Durumundaki Notayla İlgilerini Düzenleyen Sistemlerin Bütünü. Tonalite, Kendi Başına, Müzik Yaratıcılığında Bir Amaç Değil, Fakat Araçlardan Yalnız Biridir.
tranquillo: Sakin, Rahat.
tremolo: Bir Nota Yada Bir Akorun Çok Hızlı Olarak Tekrarı.
tril: Bir Notanın Bir Üstteki Notayla Çok Hızlı Olarak Sıralanması.
trio: Üç Ses Yada Çalgı İçin Yazılmış Beste. Böyle Bir Besteyi Çalan Topluluk.
troppo: Çok… Non Troppo: Çok Değil… Allegro Non Troppo: Çok Hızlı Değil…
troubadour: 11. Ve 14. Yy.lar Arasında Fransa’nın Güneyindeki Gezginci Ozanlara Verilen Ad. Kuzeydekilere “trouvére” Denir.
tutti: Bütün, Tüm, Hep Birlikte Anlamlarına Gelir. Konçertolarda Ve Koro Seslerinde Solo Sesin Yanında Bulunan Çalgı Ve Seslerin Bütününe Verilen Ad.
u
uvertür: Müzikli Sahne Yapıtlarının, Süit Ve Senfonilerin Başındaki Açılış, Giriş Müziği. İtalya’da Alessandro Scarlatti, Fransa’da Da Jean-baptiste Lully Uvertürü Üç Bölümlü Olarak Kesinleştirmişler, Böylece Klasik Senfoni Biçiminin Temelini Atmışlardır.
umoristico: Şakacı, Esprili.
una Corda: Tek Tel. Piyanoda Özel Bir Pedala Basılarak Çekiçlerin Üç Yerine Bir Tele Vurmasını Sağlayarak Özel Bir Ses Rengi Elde Edilmesi. Normale Dönüş “tre Corde” Komutuyla Belirtilir.
unca: Çengel. Notaların Değerini Gösteren Çengel.
ungherese, Hongroise: Macar Tarzında.
unisono, Unisson: Tek Sesli, Aynı Seste.
unitonal: Tek Tonlu.
unno, Nationale: Ulusal.
uomo: Erkek Adam. Başroldeki Erkek Şarkıcı.
üçgen (fran., İng. Triangle): Titreşimi Sağlamak Amacıyla Üçgen Biçiminde Bükülmüş Maden Çubuktan Yapılma, Belirli Bir Nota Yüksekliği Vermeyen Vurma Çalgısı.
v
vibrafon: Maden Çubukların Üstüne Tokmakla Vurularak Çalınan, Her Bir Çubuğun Altında Bulunan Borunun İçindeki Havanın, Elektronik Araçla Titreştirilmesiyle Elde Edilen Tınıya Sahip Çalgı.
vibrato: Titreme, İnsan Sesinde Olsun, Türlü Çalgılarda Olsun, Bir Notanın Yüksekliğini Aşağı Ve Yukarı Doğru Sık Yada Geniş Aralıklı Sallandırılmayla Elde Edilir.
virginal: Diz Üstüne Yerleştirilip Çalınan Küçük Klavsen.
virtuoz: Yorumunda Teknik Ustalığın Üstün Katına Erişmiş Kişiler İçin Kullanılan Terim.
vivace: Canlı.
voce: Ses. (mezza Voce: Yarım Ses), (sotto Voce: Hafif Ses)
vorspiel: Müzikli Oyunlarda Yapıtın Başlamasından Önce Çalınan Orkestra Parçası.
w
x
xylophone: Ksilofon. Farklı Uzunlukta Tahta Plaketlerden Oluşan Vurmalı Çalgı.
y
yorum: Bir Müzik Yapıtını İcra Eden Şarkıcı, Enstrümanist Yada Yöneticinin, O Yapıtı Bestecinin Düşünce Ve Duygularına Uygun Olarak Sunma Amacıyla Uyguladığı Duygusal Davranışın Ve Bilimsel İnceleme Sonuçlarının Tümü.
z
zarzuela: Bir Tür İspanyol Opereti.
zelo, Zeloso: Acele , Aceleyle.
ziganka, Zigeuner, Zingara, Alla Zingara: Çingene, Çingene Müziği, Çingene Tarzında, Çigan.
zoppa: Aksak.
zwischenspiel (alm.): Müzikli Oyunlarda Perde Arasında Çalınan Orkestra Parçası…