Yavuz Sultan Selim'in Küpeli Resmi | Eğitimin Yeni Yüzü | Egitimciyim.Net

Yavuz Sultan Selim'in Küpeli Resmi

  • Konbuyu başlatan cendere
  • Başlangıç tarihi
C

cendere

Ziyaretçi
Yavuz Sultân Selim’in Sol Kulağında Küpe Bulunan Bir Resmi Mevcuttur. Bu Doğru Mudur?

konuyu Bir Kaç Açıdan Ele Almakta Yarar Vardır:

1) İslâm Hukukuna Göre Kulakların Küpe Takılmak Üzere Delinmesi Ve Küpe Takılması, Kadınlar İçin Câiz Görülmüş; Ama Erkekler İçin Câiz Görülmemiştir. Bazı Hukukçular, Erkek Çocukların Da Kulaklarının Delinebileceğini Ve Bu Tür Bir Olayın Hz. Peygamber Zamanında Yapıldığı Halde Yasaklanmadığını İleri Sürmektedirler. Her Hal Ü Kârda Ergen Erkeklerin Kulaklarını Deldirmeleri Ve Küpe Takmaları, Çoğu Hukukçulara Göre Haram Ve Bazılarına Göre İse Mekrûhdur; Yani Kısaca Câiz Değildir.

işte Bu Şer’î Hükmü Bilen Yavuz Sultân Selim’in Kulağını Deldirip Küpe Taktığına İhtimal Dahi Vermiyoruz. Zira Yavuz, Mısır Seferi Dönüşünde Oğlu Süleyman’ın Süslü Elbiselerini Görünce, ‘bre Süleyman, Sen Böyle Giyinirsen, Anan Ne Giysin?’ Dediğini Biliyor Ve Onun Şahsî Hayatında Sade Ve Süsten Uzak Olduğunu Kaynaklardan Öğreniyoruz. Yavuz, Süs Ve İhtişâmdan Hoşlanmayan Bir Padişahtır. Doğru Olan Resimlerinde, Pala Bıyıklar Vardır; Ancak Küpe Yoktur.

2) Şu Anda Topkapı Sarayı’nın Portreler Bölümünde 17/66 Numara İle 70 X 65 Cm Ebadında Bulunan Küpeli Yavuz Portresi İle Macar Bir Ressâma Ait Olduğu Söylenen Küpeli Resme Gelince; Evvela, Yavuz’un Minyatürlerde Ve Elimizde Bulunan Resimlerinde, Bunun Gibi Küpeli Olan Üçüncü Bir Resmi Bulunmamaktadır. Kaldı Ki, Bu Resimler Arasında Resmî Nakkaşlar Tarafından Yapılanları Vardır. İkincisi, Yavuz’a İsnad Olunan, Ama Tamamen Hayalî Ve Uydurma Olan Avrupalı Ve İranlı Ressâmlara Ait Resimler Çokça Bulunmaktadır. Tarih Kaynakları Bu Noktanın Altını Çizmektedirler. Bu Küpeli Resmin De, Uydurma Resimlerden Biri Olması Kuvvetle Muhtemeldir. Zira Sultânın Kulağında Küpe , Boynunda İncili Madalyon, Sarığında Tac Bulunmaktadır. Osmanlı Padişahlarının Kıyâfetleri İle Bağdaşmayan Bu Süsler, Tablonun Yakın Tarihlerde Yapıldığını Göstermektedir. Zaten 1926 Yılında Dolmabahçe Sarayından Getirilmiştir. Dolma Bahçe Sarayına Ne Zaman Konulduğu Da Bilinmemektedir. Üçüncüsü, Bazı Araştırmacılara Göre, Bu Küpeli Resim Şah İsmail’e Aittir. Zira Başında Şi’î Mezhebinin Alâmeti Olan Kızıl Börk Ve Bunun Üzerinde İran Şahlarına Mahsus Taç Vardır. Ayrıca Küpe De Şi’a Mezhebinde Câiz Görülmektedir.

3) Küpeli Resmin Yavuz ’a Ait Olmadığı Ortadadır. Ait Olsa Bile, Son Zamanların Bazı Ahlaksız İnsanlarının Bunu, Gay’liğe Yorumlamaları, En Az Bu Resmin Yavuz’a İsnad Edilmesi Kadar Yanlıştır. Doğru Olsa Bile Böyle Yorumlanmasının Mantıksızlığını, İç Oğlanı Meselesinde Uzun Uzadıya Açıklamış Bulunuyoruz. Kaldı Ki, Bazı Kölelerin, Kölelik Alâmeti Olarak Kulaklarına Küpe Taktıkları Bilinmektedir. Tek Kulağında Olduğu Hiç Mevzubahis Dahi Edilmemiştir. Bazı Yazarlar, Yavuz’un Bu Küpesini Allah ’a Kul Olma Özelliği Olarak Taktığını Ve Bununla Cihan Hâkimi Olmasına Rağmen âciz Bir Kul Olduğunu Göstermek İstediğini Anlatmaya Çalışmışlardır. Bize Göre Bu Yorumlar Kısmen Zayıf Yorumlardır. Zira Küpeli Resim Hadisesi Doğru Görünmemektedir. Fakat Kölelerin Küpe Taktıkları Doğrudur. Bu Arada, Küpenin Bir Türk Töresi Olduğunu İfade Eden Yazarlar Olduğu Gibi, Yavuz’un Şah İsmail’in Askerlerine Şirin Gözükmek İçin Taktığını İddia Edenler De Bulunmaktadır[1].


[1] İbn-i Âbidin, Redd’ül-muhtâr, C. Vı, Sh. 420; Heyet, Resimli-haritalı Mufassal Osmanlı Tarihi, İstanbul 1958, C. Iı, Sh. 717, 719, 725, 731, 739, 788; Gönenç, Halil, Günümüz Meselelerine Fetvâlar, İstanbul 1983, C. Iı, Sh. 164; Dirier, Ayten, “yavuz Selim Küpeli Miydi?”, Zafer Dergisi, Haziran 1995, Sayı 222, Sh. 28-29; Kuşoğlu, M. Zeki, Tılsımdan Takıya, İstanbul 1998, Sh. 52 Vd.; Bardakçı, İlhan, Tarihten Bugüne 1982, İstanbul 1983, Sh. 121-122.
 

Benzer konular

egitimciyiz

Yönetici
Katılım
24 Ağu 2007
Mesajlar
2,727
Tepki
6
Puan
38
Konum
Türkiye
Bu Konuda Çok Değişik Görüşler Ama O Resim Kesinlikle Şah İsmaile Aittir Görüşündeyim
 
Üst Alt